fredag 19 januari 2018

Ungefär så här ...


... är dagens känsla.

Det tog tjugo minuter att ta på sig höger strumpa, ja, en krånglande rygg är ingen höjdare.
Nåja, det går över efter några timmar och det är inte jobbdags förrän klockan tre, så det är lugnt.

Natten mot idag har jag varit i Malå.
Tänk, att alla mina drömmar förläggs dit!
Jo, jag kan fortfarande arbeta på Hemköp, men då ligger den hemma i Västerbotten.
Otroligt.


Lite grådisigt ute.


Arbetade förmiddag igår och kom hem vid halv två.
Gjorde klart middagen och jag hörde pv öppna ytterdörren vid sextiden och så blev det en stunds småprat vid matbordet.
Tre män har jag haft i mitt liv och alla har fått höra om hur det varit på jobbet - arma stackare - men pv berättar också.

Nu hade han haft en klass i naturkunskap och det handlade om sexualundervisning och bland annat hade han visat filmen som jag tittade på och tyckte så mycket om; den danska, "Låt oss tala om sex", där unga kvinnor berättar om sin sexualitet och förhållandet till sina kroppar. Avdelningen könssjukdomar, ja, där hade han ordnat grupparbeten som sedan redovisats, ja, det hade blivit bra, tyckte magistern. Det kändes bra.
Och så viktigt det är för trivseln på jobbet, detta att det känns meningsfullt.


Snavar över en bild av mamma, där hon ligger och sover.
Jag hade borstat hennes hår - det bästa hon visste - och tog fram kameran.

Håret som var så tjockt och strävt.
Barndomsminnen när hon låtsades vara fru Andersson och jag frisörska som satte ljusblå eller rosa plastrullar i håret ..., och hennes småprat med frisörskan.

"Har ni haft många kunder idag ..?"
"Hur står det till med era barn ...?"

Sånt.
Allt i ett försök att få mig att hålla ut .., att inte avbryta frisörskeleken ,-)

Det slår mig nu att jag aldrig hela mitt liv sett mamma med mascara.
Inte en enda gång.
Läppstift hade hon, aldrig nagellack.
Shantung .., var det märket på läppstiftet? Fanns det ett sånt?


Intill den övre bilden, finns den här.
Från vänster moster Gunvor (mamma till mellansystern) som blev den första i mormors andra äktenskap. Sen kommer mamma som just tar sig en tugga av smörgåsen ., och så den blinde morbror Ivan som jag aldrig fick träffa och längst till höger, den kavata moster Margit.

Ett snöklätt fjäll i bakgrunden.¨En fin bricka med kanske kaffe eller ...., och socker i en skål.




I en låda i källaren hemma i Malå, förvarades mammas stenkakor.
Det här skivan tyckte hon så oerhört mycket om.
Jag minns när den gick i bitar och jag minns att hon då började gråta.

(Om denne fantastiskt visslande herr Ronalde kan man läsa här).





7 kommentarer:

Eva i Tyresö sa...

Å så fint du skriver o intressant!
Tack vilka minnesbilder!

Anonym sa...

Anna är verkligen lik sin mormor. / Agnetha

Elisabet. sa...

Eva i Tyresö: och tack för fönstret!

Agnetha: ja, särskilt på den här bilden, dom är som kopior!

bettankax sa...

Visst fanns det Shantung. Nummer 23 hade alltid min Mor. Och så naturligtvis Lux toalettvål, nio av tio filmstjärnor....du vet :)

Bert Bodin sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Bert Bodin sa...

Trist med ryggont. Och skulle jag slappa i "nellyställning" skulle nog även jag få svårt med strumppåtagningen.

Elisabet. sa...

Bettankax: men hjälp, vilket enastående minne du har! Imponerande!

Bert Bodin: ja, dötrist, men det är mest på morgnarna, så det kan jag väl uthärda.