torsdag 7 september 2023

Bara tacka och ta emot ...


 

"Eliza, Eliza! Nu har någon ritat kryss på himlen igen!" sade mamma ofta, då när det inte begav sig längre och när hon upptäckte just det som syns på bilden - spår av flygplan -.

Om och om igen samma sak. Och i Bjäresjö, endast några mil från Sturups flygplats, där blev det många kryss på himlen. 

Varje gång jag ser detta, tänker jag på mamma och ler lite för mig själv. 

Idag blev det två timmar här nere. Pelle - grannen - på sin vanliga plats ute på Stora Skär, på klippan .., jag i en sandgrop och med lite mera lä. 

Efter någon timme kom en mormor med två barnbarn och deras mamma och en mer energisk mormor tror jag mig aldrig ha sett, eller hört. I TIMMAR lekte hon med en fyraåring och en sexåring.

Och rakt framför mig (bilden)., en äldre kvinna med sin dotter. Den äldre damen gick med stavar, men ledsagades ut i vattnet av dottern. Som det så ofta är vid havet, hörs småpratet lång väg, ja, det kommer liksom med vinden - den som ändå var närapå obefintlig -.  

Vid halv fyra fick jag sällskap av Britt och strax efteråt uppenbarade sig pv. Det känns numera hemtamt att Britt håller min hand och vi går så pass långt ut att hon kan simma, oftast ryggsim, och hon tycks så lycklig efteråt. Befriad, liksom. 

Vi kom att tala om våra föräldrar och jag fick veta att hennes mor hette Olga och hennes far Axel. Dom hade speceriaffär i Nässjö och hon berättade att fadern hade stubbat hår, ja, ända sedan tidig ungdom. Att hon hade stor respekt för honom, vittnade hon också om.

Vid femtiden blev det middag i Haverdal hos Eva och den halvlånge. 

Underbart god mat, som alltid .., och mycket prat. Idag handlade det om dialekter, koranbränningar, Muhammed, bekantas hundar vilka blivit sjuka .., bad i havet, trädgårdskonst .., Wapnö mejeri ., ungdomsjobb och mycket annat. 

Pv som sett ett korttrick på instagram visade nu oss detta och vare  sig en f.d. professor i kemi, en speciallärare, en kassörska eller en vanlig mattelärare kunde för sitt liv begripa hur detta egentligen gick till. Att det verkligen blev rätt, som det var tänkt.

Men nu, två timmar senare, när pv suttit här i vardagsrummet och gjort tricket om och om igen, säger han sig börja förstå det hela. Hur det kan bli som det blir. Att rätt kort kommer upp.

Jag ids inte ens försöka.

Så, var den här dagen. 

Tack för den!

Inga kommentarer: