måndag 25 september 2023

Dagens fönster och lite annat ...


Så är vi då på plats och i skrivande stund sitter jag i dubbelsängen och skriver. Här är stora, härliga kuddar, så det blir ett perfekt litet "kontor" - bra ryggstöd och en kudde som bord under min laptop -. 

Efter en natt med lite sömn, kom vi så hit till hotellet vid 11-tiden. 

Då hade vi tagit buss från flygplatsen (perfekt, man får se mycket från ett bussfönster!) och jag var så totalt trött efter att ha sovit minimalt under natten. 

Pv satt med kartan och kollade hela tiden, så han skulle få någon slags uppfattning om var vi befann oss. 

(Ja, den här bilden blir dagens fönster, den får komma först). 


Vi hade platser längst fram och här fick vi två rara, små tanter på var sin sida om oss. Oj, så pratglada dom var! (Rysktalande, trodde vi). 

Och så varma leenden tanterna bjöd på! 

Billigt att åka buss och så praktiskt. 


Det var ingen stor karta pv fick fatt på inne på flygplatsen (som var liten och där pågick någon slags renovering ...), men den kom ändå till nytta. 

Så här såg många hus ut längs vägen in till centrum. Sååå vackra!

Byte till stadsbuss vid Centralstationen och vi hoppade av för sent och det blev lång väg att gå. Min ryggsäck var tung och jag kände mig  t r ö t t. 

Rar kvinna i hotellreceptionen lät oss få vårt rum tre timmar innan den verkliga incheckningen och sicken glädje! Vilken tacksamhet.

Duschade, öppnade balkongdörren, pv kokade kaffe och gick ut och köpte tolvkaffe-bröd 

Siréner hördes ofta. 

Så ut på vift! Inte långt från hotellet finns en stor park och jag häpnade över hur fina planteringar här är! 

Att begonior kan vara så vackra i bild, det hade jag inte trott! Jo, bilden kommer.  

Många byster av för oss okända män (enbart män) finns lite här och där .., jag såg bland annat en stor staty av Lenin under bussturen från flygplatsen och många ukrainska flaggor syntes också.

Titta, så vackert! Så prunkande och vilket färgspel! Det här är alldeles intill hotellet.


Så många vackra planteringar!

Den här var i Gamla Stan och jag tvärstannade när jag passerade .., det doftade helt ljuvligt av dom här vita små blommorna!! 

Bildgooglade .., någon slags alyssum, stod det. 

Någon som har koll ..?

Gatsten/kullersten nästan överallt och jag slog mig ned lite här och där (gott om bänkar) och vilade och så på´t igen. 

Tittade in i en kyrka (Peterskyrkan, för övrigt ett av de äldsta exemplen på medeltida arkitektur i Balktikum) och upptäckte att på onsdagkväll är det konsert (gratis, dessutom) med musik av bland annat Ennio Morricone och den hoppas jag att vi kan besöka. 

Här en länk till hur det ser ut inne i själva kyrkan (man fick betala för att gå in, men vi väntar tills på onsdag). 


Vackra husfasader i all ära, men nej, inte slår dom alla blommor!

Vilken fantastisk stadsträdgårdsmästare som planerat och fått det hela så fint!

Det här visar utsikten från vår balkong; den jag inte vågar sitta på .., det känns nästan som om den lutar utåt ,-).

Pv tog däremot ut stolen och drack kaffe där ute. 

Egentligen hade jag ju från början valt ett annat hotell - Hestia - i Gamla Stan. Men .., så råkade jag läsa recensioner där det klagades på höga ljud från närliggande diskotek med mera, så då bytte jag till hotell Monika. 

Här var det enligt recensionerna lugnt och fridfullt. 

Det är det säkert, om man har rum åt andra hållet och jag looooog när jag hörde ljudet från alla bilar som stannar till och rusar motorerna när det slår om till grönt ljus. 

Nåväl, det går bra ändå.Badrummet är så vackert och såväl där, som utanför rummet, i korridoren, går alla dörrar i en sån vacker grön kulör! Jag är ingen vän av badkar, men väl hemkommen efter allt promenerande, lade jag mig ett skumbad och  s o m n a d e! Så ljuvligt. 

Som balsam för trötta leder.


2 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Alyssum stämmer nog bra.
Stenört närmare bestämt.

Elisabet. sa...

Bert Bodin: ig-vännen Lena Ödling nämnde Grådåtra …, kanske samma sak? /Elisabet