tisdag 2 april 2024

Man kan ju undra ... 


.. hur det kommer sig att man ena dagen är fylld av energi, för att nästa dag känna sig som en urlakad sill. 

Besökte affären tidigare idag och nu har sommarjobbarna börjat skolas in. I kassan stod Lukas som verkade vara en glad och trygg ung man och jag tänkte direkt att .., det där kommer att bli bra! 

Han letade länge efter plu:et till bananerna och jag tänkte säga "4011", men gjorde det inte. 

Tittade sedan in hos friherrinnan och lämnade den fisk som hon kokar till Sigge, då, när vi inte är hemmavid. 

Hon var också utan energi .., låg raklång på sin säng med en pläd över sig och vittnade om en förfärlig natt med mycket värk. 

Läser DN på nätet. En kvinnlig krönikör berättar om hur hon bjudit in sig själv till goda vänner på påskmiddag och fått ja (men utan större engagemang) och hur väninnan sedan, ja, några timmar innan det var dags, ringt återbud, nej, det gick inte. Och jag undrar hur deras relation blir efter detta. Dels detta att bjuda in sig själv, återbudet och känslan av att inte få vara med .., men också, att bli ett inlägg i en krönika och kanske anses snål och ogästvänlig? Ja, ja.

Precis nu ringer pv - han är på väg till körövningen i Halmstad - och säger att "ja, du behöver inte skotta snö, det gör jag ikväll ...!" 

Det har alltså kommit nu. Jo, jag ser det genom köksfönstret. Här går det undan. Igår tänkte jag klippa gräsmattan, idag kommer snöskyffeln fram. Hej å hå!

5 kommentarer:

Babsan sa...

Kan också känna som du.Full av energi ena dagen för att känna mig döende dagen därpå.Hannah Hellqvists krönikor gillar jag.Den väninnan/vännen lär hon inte fortsätta umgås med

Anonym sa...

Babsan: Ja, visst är det underligt, det där med kraften som bara tackar för sig? /Elisabet

Turtlan sa...

Ja det känns igen. Jag kan vara helt däckad en lördag efter en hård arbetsvecka men inte alltid.
Vi kanske kan säga som mormor : - Vädret. Det var alltid vädret som var förklaringen till det mesta avseende måendet!

Ingen snö här. Bister motvind och nordanvind på hemvägen. Tur jag hade både långkalsonger och öronmuffar på.

Turtlan sa...

På tal om krönikan. Läste den också. Den väninnan blev verkligen outad’!
Tufft av Hanna bjuda in sig. Förstår för sitta ensam en storhelg är blää!
Tycker också fel avboka sådär. Men rätt att skriva om det som många läser. Nja. Det var den vänskapen det.
Sen undrar man varför det blev avbokning? De flesta av oss har plats för en till….

Elisabet. sa...

Turtlan: Känner nog ungefär som du när det gäller "outandet". Jag hade i alla fall inte gjort det själv.