fredag 31 maj 2024

Solviksbadet ...

Några kilometer utanför själva Malå, ligger Solviksbadet. För rejält länge sedan fanns där en slags portal, så fin var den och med namnet på badplatsen. 

Två omklädningshytter fanns (finns kanske ännu? och i damernas kunde man ofta upptäcka borrade små hål i väggen .., ja, titthål, alltså. 

På bilden - som togs av Den Äldsta - har ännu inte bryggorna kommit på plats. 

Och det var där .., i sanden som inte så där vit och fin som i Skåne, som vi satt och lärde oss bentagen. 

"Ett, två, tre - fyyyr!" sade simläraren Johnny och vi andra unisont. 

Vattnet var iskallt och återigen räknade vi högt ... "Ett, två, tre, på det fjärde ska det ske, på det femte gäller det och på det sjätte smäller det!" 

 


Så här såg det ut. Jominsann, här var det övningar med bentag, det ser jag tydligt. 

Till Solviken cyklade vi alla. Trafiken var måttlig och mamma brukade ropa "Eliza, drunknar du så får du pisk!" Minns inte att någon förlorade liv i just Solviken, men minnet kan svikta. 

I alla fall i början av 60-talet fanns på området en glasskiosk där man kunde köpa glass och i strandväskan fanns ofta Mariekex och en flaska saft.

Under pv:s och mitt besök i Malå för många år sedan, då blev det bad i Solviken. Där är fast sandbotten. 

Bilden är från Malåsidan och fotografen okänd.

 

 

 

 

Här är bilden med portalen! Och en grind ser jag också. 

Det var här som jag blev biten i ansiktet av en ilsken tax.

Även den här bilden från Malåsidan.

4 kommentarer:

WalkaboutSweden sa...

Så häääärligt det ser ut! 💙

Kul med de gamla bilderna, portalen var charmig.

Gunnel sa...

Jag har en bild där mina pojkar ligger på bryggan vid Solviksbadet. Det var i slutet på 70-talet. Själv har jag aldrig badat där och vet inte när portalen försvann.

Elisabet. sa...

WalkaboutSweden: Ja, jag får sån förfärlig hemlängtan när bilderna från M kommer, men också av dom här andra. Men jag skulle inte kunna tänka mig att FLYTTA hem.

Elisabet. sa...

Gunnel: Se där! Under uppväxten sommartid bodde jag nästan på badstraden, om det var bra väder alltså.