torsdag 25 juni 2026

På tomten ...


Min faster Ann-Marie, hon hade verkligen tumme med rosor! 

Från att ha flyttat från Arvidsjaur till Mjölby i Småland, väcktes väl intresset för rosor och jag minns hur oerhört vackra och inte minst prydliga rabatter hon hade! 

Och klätterrosor mot den vita tegelväggen .., sååå fint var det!

För mig är det tvärtom. I Malå hade vi inte en enda ros .., pv hade sin Ingrid-Bergmanros som blommar troget var sommar och höst, men nu, nu har jag en alldeles egen skönhet .., nämligen den här madamen! 

Bildgooglar jag står det gammaldags buskros .., men den hade ett annat namn, tror jag mig minnas?




Av pv:s faster Maj-Britt och hennes man Stig i Bjärlöv fick vi för flera år sedan - kanske tio - en liten ros som har vuxit och tagit sig bra, nämligen den här. 

Dom var då på väg till Ullared ., Stig stannade här i stället och satt vid trädgårdsbordet och berättade om forna tider för pv och jag häpnade över dialekten - så totalt annorlunda mot allt jag tidigare hade lyssnat till -!

Den heter Rosa Mundi, även känd som polkagris-ros. 

Nu är såväl Stig som Maj-Britt inte längre i livet, men jag blir lika glad var gång jag ser knopparna slå ut.

Inga kommentarer: