onsdag 29 oktober 2008

Onsdag i Dublin, Irland.

Vill ni veta hur vi har det?

Jo, men det er bara som best!

Vi froes naestan ihjael igarkvell ner det var leggdags (jag vet, det blir lite snurrigt med e:n och aen ... men ni faar staa ut ...) och vi tog fram tjocka, ulliga filtar fraan garderoben och jag gapskrattade ner pv skulle duscha .., jag hoerde ett gallskrik .., daa det bara kom kallvatten och duschslang har man tydligen inte uppfunnit paa Irland .., ja, men det aer ju inga problem .., men taenk er naer man har tvaalat in rumpan och gaerna vill duscha bort skummet .., man faar nestan staella sig upp/och/ner ..., haha!

Vattenkranarna aer foerstaas hot and cold, var foer sig.

Det finns inget element i rummet, daeremot gardiner tjocka som ryamattor och nu inser man varfoer .-)

Frukosten intogs i matsalen fem trappor ner.

Vi tog "irish breakfast" som bestod av vita boenor i tomatsaas .., stekt skinka .., stekt svamp ., eggroera .., tomater .., naagra underliga korvar ..., och jag kan ju meddela att man blir veldigt maett ...!

Den frukosten tog vi liksom extra .., kostar 7 euro och blir nog bara en enda gaang.

Vanligt broed till te eller kaffe .., rostat ocksaa .., inga ostar .., massor med flingor .., mjoelk .., ja, lite saant.

Efter frukosten tog vi en promenad till bussplatsen intill Trinity University och sedan en rundtur paa 1.5 timme, otroligt intressant ..!

Det har varit iskallt haer .., jag fryser om foetterna .., tur att halsduk, moessa och vantar togs med!

Mera?

Dublin, det jag har sett av det, aer ..., precis som gjort foer mig.

Skabbigt, vackert, maenniskor som inte ser rika ut .., lite avskavda dom ocksaa .., vaenligt bemoetande faar man (nu kommer vi till avdelningen foerdomar: det aer maanga asiater som serverar och daer faar man nog laera sig att aldrig le i alla fall ...) och ja, det aer helt ljuvligt!

Vi funderar paa att i morgon ta taag till Galway paa vaestra sidan av oen och sedan hyra bil (jag klarar ALDRIG att byta till vaenstertrafik!!!) och koera runt och se hur daer ser ut.

Prismaessigt aer det ungefaer som hemma, kanske lite dyrare naer man aeter saa haer i city?

Borde inhandla tjockare skor .., men dom aer verkligen dyyyyyra, saa jag faar klara mig.

Och ni som ska hit nu i dagarna .., ta med halsduk, stickevantar och tjocka troejor!

Hej svejs fraan Dublin och PV haelsar .., han staar haer bakom mig och kollar nyheter paa en stor tv/skaerm.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Nog maste du kopa dig nya skor nar du ar i Dublin! En van till mig kopte ett par lagskor som var sa himla fina nar hon var dar, och oj vad manga som undrar var hon kopt dom. Hon var dar pa varen sa det var nog inte lika kallt.
(Jag hoppar over prickarna for jag vet inte om du kan lasa dem :-)

Leina sa...

Japp, till och med inhandlat en tjock kappa... Vantar och en mössa... Halsduken har jag stickat själv... =)

Anonym sa...

Jag har ett engelskt tangentbord och på det gör jag så här för att få fram svenska bokstäver:

Alt 0229 = å
Alt 0228 = ä
Alt 0246 = ö

Alt 0l97 = Å
Alt 0196 = Ä
Alt 153 = Ö

Håll ner Alt-knappen med ett vänsterhandsfinger, klicka samtidigt på önskade siffror på nummertangenterna längst till höger på tangentbordet.

Det är ovanligt vintrigt i Storbritannien för tillfället. Enligt vad jag hörde idag på tv-nyheterna så har man i vissa delar av UK inte haft det så kallt i oktober sedan 1930-talet. :)

Lillan i Cornwall

Lena sa...

Det finns en jättebra affär som bara säljer Clarksskor. Jag köpte ett par fina kängor där sist.

Anonym sa...

3 minusgrader i det Halländska landet i morse... brrrr.
Fortsatt upplevelserik semester!
Anna-Karin

Tankevågor sa...

Åh vad det låter skönt! Skrattar gott åt dina duschfunderingar! Jag har bott på så många hotell i London och England för övrigt och bara EN enda gång fått en dusch med slang!!
Men jag har kommit på knepet hur man ska göra utan att behöva stå på huvudet.
Man använder en tvättlapp!! ;-)

Anonym sa...

Kan lugna er med att vi hittade en elektroniktavla med AC foer att faa vaerme i rummet, saa det var inga problem.
I oevrigt staemmer madamens beskrivningar.
PV