tisdag 28 juli 2009

Gästhamnen i Båstad, lite över tio på kvällen.

Tåg från Ystad till Malmö och sen mjölktåget som passerar alla ljuvliga små bonnaställen .., Dösjöbro tilll exempel, där skulle jag gärna sätta ner mina bopålar och kunna sitta där och titta ut över kossor och hästar och får och ett kulligt landskap.

I Ängelholm blir det byte till buss.

Vänlig chaufför med stockholmsdialekt kör oss till Båstad.

Långt från järnvägsstationen till själva centrum är det och jag får lift av vänlig kvinna med dotter vid ratten.

Nere i gästhamnen möter pv.

Sen middag på Papas och här är massor med bakåtslickat hår och tjusig fritidsklädsel och vi äter himmelskt god mat ..., jag väljer lammytterfilé med rostad bjärepotatis och ur-goda grönsaker .., pv tar kalvrygg och vinet smakar bär och frukt. Björnbär. Blåbär. Det är första gången i mitt liv jag på rak arm kan säga att så smakar vinet!

Servitriserna är rara och fina och hela notan blir tvåhundra kronor billigare än vad jag hade förväntat mig.

Nu i segelbåten.

Martini i ett glas.

Efter tre veckors frånvaro av pensionatsvärden måste jag vänja mig så sakteliga.

Jag är ingen som faller i armarna och utbrister halleluuuuja, äntligen!

Men efter två glas Martini så ...,-)

En trevlig kväll till er alla, hälsar sjörövarbettan.

7 kommentarer:

Carina sa...

Kaptenskan. Välkommen att slå sig ner i Dössjan, min arbetsort sen många år. Härlig natur, trevliga människor och en lanthandel.

*P* sa...

=0)

Anonym sa...

En härlig Båstadtur du beskriver,på alla sätt.
Idag när jag läser YA så är du plötsligt i en omvänd roll mot på ICA.
Du handlar hos Crispa på gågatan, var det månne bli-fin saker inför Båstadturen och mötet med pv.
Alltid roligt att följa din blogg, och nu var det allså även dokumentation i YA, kul tycker jag.
Kram från fru GRÅ

Love, literature and gardening sa...

Papas? Pepes?

Mys på i Båstad!

Elisabet. sa...

Till er alla: det är hur vackert som helst här ..., och Love ..., det var Papas, men Pepes är alldeles intill.

Elisabet. sa...

Carina: ja, Dösjöbro är sååååå vackert!

*P*: ja, jag vet inte riktigt vad du ler åt .., men det var nog bra .-)

Love: Papas.

Elisabet. sa...

Fru Grå: haha .. ja, någon sms:ade och sa att jag var i tidningen ., jag är glad om jag slipper se eländet .-)