söndag 2 augusti 2009

Under den långa seglatsen ...


... passade herr kaptenen på att skaffa sig en gps-mojäng.

Det är den ni ser på bilden, ja, fast där ligger den vid bilens framruta.

Gps-grejen är en stor källa till lycka för kaptenen.

"Du anar inte hur bra det är med en sån .., jag ser precis hur många knop båten gör och får exakt position och sen kan jag lätt stämma av med sjökortet ...", säger han lyriskt.

Själv tänker jag mera så här .., ja, men så himla praktiskt det skulle vara om man hade en slags Livets GPS .., en som med gröna displaybokstäver visade när man har målet inom räckhåll ("bra, fortsätt i samma riktning!") eller pipvarnar när man är på väg att irra bort sig så där alldeles fullständigt.

Så där så man visste.

Så mycket tid man skulle spara.

Och energi.

Det är vad jag tänker på när jag ser gps-mojängen.

6 kommentarer:

Turtlan sa...

Men så rätt!

En egen GPS som plingar till om man irrar iväg åt fel håll! Som styr rätt tillbaka och håller livets kurs någorlunda lagom rätt.

Min kommentar annars under sommarens bilfärder har varit till M: Varför har Du en GPS? Du har ju mig (... sittandes med kartboken i knät i bilen... )

Trött Turtlan

Leva sa...

Jaa, vad bra det hade varit! Kan inte du uppfinna en sådan, du som är lite klurig, sådär? :) Jag lovar att köpa en direkt... :)

Cecilia N sa...

Den där skulle ni haft på semestern av den här anledningen.

Jag har hamnat på många intressanta, för mig tidigare okända, ställen pga det.

Elisabet. sa...

Turtlan, Leva och Cecilia: ja, visst är det en finurlig idé!

Så mycket onödigt irrande man skulle bespara sig.

S o F sa...

Ja vilken bra tanke E!
Det hade i alla fall varit skönt att slippa de allra sämsta valen som man gjort i livet.

Men samtidigt...då hade jag/vi varit någon helt annan idag...
Alla våra felskär tvingar väl oss till utveckling på nåt sätt.

Med en livets GPS kanske vi kunde gått skrattande genom Livet som oskyldiga och oförstörda barn - ja det låter ju härligt förstås...

Varma hälsningar!

(vi har ju precis köpt oss en GPS till bilen, så jag förstår pv:s lycka över sin)

Anonym sa...

Den idén gillar jag mycket!
Kan undra hur mycket min GPS skulle pipvarna...kan undra det.