torsdag 1 oktober 2009

"Säg till om det gör ont .."


Skugga och Ljus på Samos.


I jämförelse med Sofiasjukhusets
avdelning för tandbesvär, ja, i Athen, är Folktandvården i Ystad rena himmelriket.

Där är tyst och lugnt i väntrummet .,. en man sitter och läser lokaltidningen och en äldre kvinna kommer in och ställer gåstavarna ifrån sig ..., och så ler hon så vänligt mot oss andra ..."godmorgon, godmorgon!".

Och så sitter vi där tysta och väntar.

I väntrummet.

Och så öppnas dörren.

"Men hej Elisabet!" säger en tandsköterska vänligt och visar mig vägen in till behandlingsrummet.

Sköterskan är kund i affären, jo, jag känner igen henne, men visste inte vad hon arbetar med.

Och för den blonda tandläkerskan som kommer från Polen och heter något så förtroendeingivande som Anna, får jag berätta och jag visar röntgenplåten från det grekiska sjukhuset och Anna och tandsköterskan ler och jag berättar om Strrrrong Pills och allt det andra.

Det visar sig att min tand är rejält inflammerad och det blir rotfyllning rakt av .., ja, inte fyllning, utan rensning.

Rejält med bedövning, ändå vickar jag ihärdigt på tårna och kan nog mest liknas vid en svävande dam.

När allt är överstökat för den här gången .., känner jag hur tårarna bränner bakom ögonlocken.

Ååååå, detta att bli vänligt bemött .., det är nästan det viktigaste av allt!

Nu är det bara att vänta på att bedövningen ska släppa ,-)

Återbesök nästa fredag.

Och himla synd att alla Strong Pills har tagit slut.

20 kommentarer:

Anonym sa...

Välkommen hem till Ystad och hösten!
Vilken lycka att du fick tid till tandläkare redan idag, nu blir det bara bättre när problemet har tagits om hand. Fick du penicillin också?
Vi ses i butiken.
Fru Grå

Elisabet. sa...

Fru Grå: tack för det härliga, men hemska vykortet (är man höjdrädd vore detta, att åka tåg så uppe i luften ..., rena SKRÄCKEN .-) och nej, ingen penicillin, hon lade i nåt i rotkanalen, sa hon.

Bloggblad sa...

Underbart att läsa.

(Nu är jag klädd och kammad och påläst. Väntar på att klockan ska bli kvart över elva, kan ju inte komma för tidigt, ser ju nervöst ut... :)

Evas blogg sa...

Åh vilken befrielse. Men du, fortsätter det göra ont, ring dit igen. Smärtis är aldrig fel när man har värk. Och kanske PC.

Anitha sa...

Har du kollat dina försäkringar om du kan få nåt för "förstörd" semester? (hemförsäkring, Visa etc...)

Matildas fikarum sa...

Det är så sant. Att bli snällt och vänligt behandlad står högst på önskelistan. Då klarar man nästan vad som helst.

Anonym sa...

Välkommen hem från din sköna semester. Usch vad jag lidit med dig när det gäller tanden och att det skulle komma just då, sen läser vad du sett "sjukvårdsmässigt". Man känner sig ju utlämnad och sen tänker man vad bra det är hemma även med besök hos tandläkaren. Även om det oxå gör ont.
Kram/
Mimmi-Motala

Selma sa...

Oj, stackare. Inflammerade tänder är nog den värsta smärta jag kan komma på.

S o F sa...

Välkommen hem Elisabet!

...och Tack och Lov för svensk tandläkarvård!
...och för god service och fint bemötande!
Så viktigt, så viktigt.

+6 graders-hälsningar!

-B- sa...

Godt at du endekig fikk hjelp.Nå blir tanna bra etterhvert.Kos deg så godt du kan på fridagen din



Snakkes

Kraaaaaaaaaaaaaam

Osloskånskan sa...

Huvvaligen! God bedring!

Elisabet. sa...

Bloggblad: haha ..., å, jag önskar att jag hade bott närmare! Säg till om du ska göra samma sak här i närheten!

Eva: jadå, hon sa precis så, Anna.

Anitha: nä, det har jag inte .., jag har nog inte ens tänkt tanken .-)

Matilda: för mig är det det VIKTIGASTE, ja, att man får rätt vård är ju också väsentligt, men om man möts med vänlighet känns det ju så oändligt mycket bättre!

Selma, S o F, Osloskånskan och Bente: jag har fött tre barn och haft ett njurstensanfall. Det var kattskit jämfört med detta.
Precis som Anonym skrev i en tidigare kommentar, borde jag aldrig ha åkt med ens en tand som bara irriterar lite-lite, men jag får ofta ont när jag har skurit tänder och tänkte att det kanske ... och jag såg inte hur jag skulle hinna med att laga och inte hur jag skulle ha råd heller?
Otroligt korttänkt, det håller jag med om.

Anonym sa...

Usch stackars dig! :( Håller med om att ett vänligt bemötande kan göra en hel dag! Hoppas allt blir bättre snart i tandregionen. :)

Christina sa...

Du är verkligen en otroligt positiv människa :)
Tänk att du trots smärtan från en inflammerad tand lyckades få till en så fin vecka på Samos trots allt.
Du förmedlar ju så mycket glädje när du beskriver er vistelse i ord och bild.
Själv hade jag ynkat ihop alldeles.
Fy sjutton vad du måste ha haft ont!

Elisabet. sa...

Mimmi i Motala, Christina och Jenny: ja, man har ju inte så mycket att välja på och sååå positiv var jag nog inte den där näst-sista-dagen när jag trodde att huvudet skulle sprängas!

Men en sak är säker: njurstensanfall och föda barn .., det är i alla för mig, INGENTING .., mot för att ha en rejält inflammerad tand och ett käkben som börjat få känning av samma sak.

Anonym sa...

Och jag tycker att madamen är alldeles oerhört tålig mitt i allt det positiva hon dessutom strör omkring sig.
PV

anna of sweden sa...

Åh, vad skönt att du fick det fixat?
Men inga strong pills? Så typiskt Swiden! ;)

Elisabet. sa...

"Kurt": ååå, I love You!

anna of sweden: ja, fast jag behöver dem nog inte .., det känns sååå mycket bättre nu. Tog bara två Depon, som ju Matilda påstod var som Alvedon eller Panodil.

Turtlan sa...

Depon är samma som Alvedon... kolla på bilden Du la in på Samos så står det paracetamol med små bokstäver. Exakt det är Alvedon, eller Panodil... same same.

Elisabet. sa...

Turtlan: på lilla apoteket i Kokkari stod en dam från England före mig i kön. Tandvärk, där också. Hon köpte sex paket Panodil eller Alvedon och gud, vad jag tyckte synd om henne!

Depon hjälper bra mot så där lagom lite ont .-)