måndag 5 april 2010

Ja, inte i min bokhylla, i varje fall ..


I min bokhylla finns titlar som "Europas fåglar" och "Blombok" av Sune Jonsson.
Ingen erotisk litteratur så långt ögat når.


På eftermiddagen ringer pensionatsvärden
och berättar att hela dagen har varit fylld av röjningsarbete, ja, i hans föräldrars sommarhus i landet Halland.

Alla tre bröderna har hjälpts åt.

Den yngste - musikern - har kommit från Lund .., den äldste - energispararen nummer 1 - har kört från Fallnaveka utanför Ljungby och herr pv själv bor ju alldeles i närheten.

I höst ska sommarhuset säljas och nu finns precis hur mycket som helst att ta hand om och vad ska vara kvar och vad ska slängas?

Och bokhyllor töms och ser man på .,. bland alla böckerna hittar bröderna ett vältummat och förfärligt slitet exemplar av en välläst bok, ja, det visar sig att alla tre bröderna har ägnat just den här boken ett osedvanligt stort intresse, i alla fall när dom var yngre, typ ..., i tonåren.

Ja, det är knappt att den håller ihop.

Man kanske inbillar sig att tre småländska arbetarklasspojkar ska ligga i sitt rum och med allra största intresse sträckläsa skönlitteratur av Vilhelm Moberg eller Ivar Lo-Johansson, men icke.

Nej, den vällästa bokens titel är "Mitt liv i lust" och visar sig vara en erotisk skildring av en ung mans fantasier.

"Du förstår, att vi alla tre har läst den i smyyyyg!" säger pensionatsvärden och skrattar så innerligt gott.

Jo, jo.

Jag undrar jag var den hamnar till slut ....?

2 kommentarer:

Rexxie sa...

Den har jag med :-)

(fast jag kan inte påstå att den är särskilt bra; rent litterärt i alla fall)

Elisabet. sa...

Rexxie: ja, jag blir inte direkt förvånad .-))))