fredag 9 april 2010

Litet möte eller stort ....


På väg till bageriet, träffar jag Roland.

"Men oj, så tunn du har blivit!" säger jag.

Jag har hört talas om vad som har hänt, men nu berättar han själv.

Vid femtiosju års ålder drabbas Roland av en stroke och så illa är det, att läkaren som undersöker honom just när det har hänt, tror att patienten har passerat gränsen mellan liv och död.

Nu står Roland framför mig och berättar om vänstersidan av kroppen som är ett eländes elände och ingen finmotorik finns i vänsterhanden, men ändå, livet finns kvar.

L i v e t.

"Du förstår Elisabet, jag tillbringade en tid på neurologen ., då såg jag hur det hade kunnat gå ...", säger Roland.

Och så pratar vi lite om krånglet med Sparbanken Syds nya internetbank .., om vårvärmen som plötsligt försvann ., om den kommande flytten till landet Halland och så ..., hejdå och ha det så bra.

Småprat, så där mellan livet och döden och allt det vardagliga.

Ungefär så.

Inga kommentarer: