onsdag 23 juni 2010

I landet Halland ...



Kaprifolerna växer så det knakar!
Men hur bär man sig åt för att det inte bara ska bli långa stänglar?

Ska man klippa ner dem redan nu?
Någon som vet?



Det är här jag ska sitta och dricka morgonkaffet i slutet av juli.
På stentrappan.
Med pElle och sigge nilsson intill mig.

Allt växer och frodas ... myntan allra mest, förstås.



Och det lilla, lilla potatislandet (som nästa år ska utökas), tycks ge skörd.


Men salvian har jag planterat.

Bloggmadamen tycker om gröna växter som helst ska vara mjuka att ta på.

Lavendel.

Kryddväxter.

Herr Pensionatsvärden, han tycker om taggiga växter, så där som stora kaktusar.

Och inte minst rosenbuskarna som växer vid husväggen!

Stooora, röda rosor blir det!


En trött pElle tittar upp från sin sovplats på trädgårdsstolen.

9 kommentarer:

Monica sa...

Härligt med allt som växer nu! Kaprifolen får 4-5 meter höga stänglar, den ska tydligen klippas ned direkt vid plantering, även om den då är meterhög, för att den lättare ska förgrena sig. Nu går det nog inte, fast jag är ingen kaprifolexpert:-) för då klipps väl blomanlagen bort? Men den kan klippas tillbaka efter ett par år sägs det. Så den kan börja om.

Christina sa...

Aha, nu läser jag Monicas kommentar och förstår varför du vill klippa i kaprifolen.

Pv verkar ha samma rosor som en viss bloggmadame i sydfrankrike, blomvilliga och tåliga.

Anonym sa...

Om du vill ha mjuka växter ska du plantera Lammöron. De är vissserligen inte gröna utan silverfärgade. Och så vill de gärna breda ut sig så de bör stå på ett ställe där det är tillåtet. Men mjuka och fina är de! ellem

Bert sa...

Är du säker på att pElle inte var valross i ett tidigare liv?

Elisabet. sa...

ellem: lammöron har jag haft när jag bodde på landet .., men dom blev mest rangliga .-) Tack ändå!

Bert: nja, inte helt säker .-)

Anonym sa...

Å vilken härlig pElle bild du fick till där!
Superb!

Turtlan.

Anonym sa...

Å vilken härlig pElle bild du fick till där!
Superb!

Turtlan.

Cecilia N sa...

Vår kaprifol var gammal och grov och hög när vi flyttade hit.
I vinter fick den sig en rejäl knäck och de små gröna blad som kunnat skymtas har nu torkat ihop.

Likaså dog klätterrosorna.

Undrar jag om det kanske är dags att måla om huset? Det ska nog inte planteras några ersättningar förrän det är gjort iaf. När det nu sker ...

Elisabet. sa...

Turtlan: ,-)

Cecilia N: ja, jag hoppas att det är dags att måla om pv:s hus också inom något år eller tre.
Rött, kanske ?