måndag 17 januari 2011

Första dagen ...



Sista dagen igår och den första idag.

Och jag kommer - som alltid - för tidigt till affären, och väljer fel dörr, så det blir till att knacka lite försiktigt på ett fönster, och där bakom skymtar jag en äldre herre som ordnar ute på lagret och han smajlar filurigt och öppnar dörren.

"Och vem är du då ..?" säger han vänligt och jag förklarar.

Mannen har en röd tröja och är i dryga sjuttioårsåldern och när jag har tagit i hand och presenterat mig, tar han mig i famnen och säger välkommen, lilla vän!

Aldrig i hela mitt har jag blivit så väl emottagen!

Natten till idag har jag knappt sovit och jo, jag inser att det är hur fånigt som helst, allra helst om man betänker att detta att vara affärsbiträde inte erfordrar kärnfysikerutbildning, men ändå.

Å, så mycket det är att lära sig!

En rar Carina guidar mig genom förmiddagen; det ska gräddas bröd av alla de sorter (det är jag van vid sedan kvartersbutiktiden, den biten känns okej) och sen ska det beställas hem allt till mejeriet, plus alla soppor och Carina visar hur det går till (nästan som i lilla affären, men bara nästan ...) och beställningen skickas via datortelefon och jag tänker att hjälp, om man gör fel!

"Ja, då kan du göra ordern i morgon, fast jag kan komma och hjälpa dig första gången ...", säger hon så vänligt.

En halvtimme kanske hinner jag stå i kassa 1.

Där är allt baklänges .., varorna kommer från höger sida och laserstrålen som läser av streckkoderna sitter till höger och inte rakt fram som i Ystad och sedlarna har helt andra platser och displayen är annorlunda, men det går ändå bra.

Här, bakom kassan, känner jag mig hemma.

Men så kommer någon och ska hämta ut ett rek.brev och då visar Carina ...,"ja, du går in här på datorn och klickar dig fram, det är så enkelt så!" säger hon leende.

Jo, jo.

En fikarast har vi också.

Nu ska ni få höra: en fikarast där vi sitter i lugn och ro och ingen tittar på minutvisaren och säger att "nu har vi suttit exakt si och så många minuter!" och den äldre mannen som så vänligt tog emot mig, visar sig vara chefens svärfar och han berättar att han bor i Steninge, inte långt härifrån.

Han sitter mitt emot mig vid bordet.

"Ja, jag bor i det där huset du vet .., mot kyrkan till, ja, har du vägarna förbi så kom in på kaffe!" säger han.

Aldrig någonsin under mina fyrtio år inom olika affärer har jag känt mig så välkommen i en affär!

Och nu är jag hemma.

Den där mejeriordern behöver jag inte ligga sömnlös för, det blir eftermiddag för mig i morgon i stället för förmiddag och då faller mejeribiten ..,. och i min ryggsäck ligger papper som ska fyllas i och jag ser att jag har minst tjugofem timmar i veckan på schemat, men det blir troligen lite mera.

Jo, det känns bra.

Och när jag kom hem, kollade jag min mobil.

Glädjen över ljuvliga och uppeppande sms sitter i ännu .., ååå, så gott dom gjorde i hjärtat!

Tack snälla, rara!

Ja, så var den första dagen.

Äjmen.

28 kommentarer:

cruella sa...

Det låter helt fantastiskt:-) Och tänk vilken tur för dem att just du kom till dem - den generösa och omtänksamma stämning som du beskriver bara strömmar ju från den här bloggen, varje dag.

Stor kram!

Lena sa...

Vad roligt att läsa! Har tänkt på dig hela förmiddagen:

SoF sa...

Jaha...nu sitter jag här och är rörd igen. Näsduk fram.

Så himla fint skrivet av dig om det varma mottagandet.

Gläds med dig!

FörstadagenKram!!

Elisabet. sa...

cruella: ja, dom var så fina och rara! "Så roligt med en i vår ålder!" sa kvinnan bakom delikatessdisken och log varmt.

Lena: ,-)
Och vilken god räkbaguette dom har gjort .., den köpte jag med mig till lunch! Det var sån dimma i morse, så jag såg inte Särdals kvarn.., då kan du tänka dig.

Elisabet. sa...

SoF: haha .., jag får nog skicka dig en packa kleenex ,-))

Leina sa...

Så härligt det låter... Du verkar ha haft en helt fantastisk första dag... =D HÄÄÄRLIGT!!!!

Margareta Lundgren sa...

Jag blev väldigt glad över att din start blev så fin. Här kommer du trivas!

Elisabet. sa...

leina och Margareta: det kändes bra, inte så styrt som det kan vara på andra ställen .., lättsam stämning .., mycket prat med kunder och personal som tycks vara gamla bekanta ..., jag tror att jag kommer att trivas där!

Anonym sa...

Hej Elisabet
Jag har tänkt på dig på förmiddagen idag o det du beskriver verkar så trevligt. Tänk att få känna sig så välkommen, men de anar väl vilken kvinna dom har anställt!!
Kram fru Grå

Lisette sa...

Vad var det jag sa? ;)))))
Jag gläds med dig! Grattis till den fina dagen, och det här är ändå bara början :)
God fortsättning- får man lov att säga hörde jag på radion häromdagen i att språkvårdsprogram med Lars Gunnar Andersson.

Elisabet. sa...

Fru Grå och Lisette: å, ni är så snälla och rara ...., ni anar inte hur trött jag är mentalt! Sov jag två timmar natten mot idag?
Tur att man inte har någon hög befattning i samhället .., haha .., då ska man nog vara gjord av hårdare virke än mitt ,-))

mossfolk sa...

Det låter ju jättebra! Härligt! Har allt tänkt på dig idag.

Anita sa...

Kraaam, Elisabet! :)

Evas blogg sa...

Inga sms från mig men du har funnits i mina tankar hela förmiddagen. Och nu ser jag att det gick alldeles finemang, vilket jag förstod att det skulle göra.

Monet sa...

Instämmer med alla andra. En sån glädje jag sitter härnere och känner i södra Frankrike över att du haft en sån fin första dag i en liten butik i Halland.

Härlig värld vi lever i!! Kram och grattis och det blir säkert bara bättre!

Anonym sa...

Vad skönt att du blev så väl mottagen! Och då har vi dessutom ännu ett jobb där det inte behövs kärnfysik ... Jag hamnar numera ju också på såna jobb. Så, varför i hela världen pluggade jag då kärnfysik? Vilket slösseri!

Rogarden sa...

Tänk, att hitta hem! Vad härligt. Grattis.

Tankevågor sa...

Åh vilket härligt mottagande du fick! Blir så glad för din skull att din första dag gick så bra!
Har tänkt på dig hela dagen.
Hoppas du fick mitt sms...var ju inte riiiktigt säker på mobilnumret. ;-)

Ruta Ett sa...

Men sicket mysställe! Vad gulliga de verkar och du kommer att passa där som hand i handske :)
Jag har en kylskåpsmagnet där det står:
Idag är det den dagen du gruvade dig så för igår - och allt är bra!

När jag såg den i morse så tänkte jag på dig!

Gerd sa...

Visste väl jag att du skulle fixa det där!!

Elisabet. sa...

mossfolk, Anita, Eva, Monet, ela, Rogarden, Londongirl (jo, det kom fram - tack -!), Ruta Ett (det ska jag kopiera, men jag tror inte att du gruvar dig för nånting! jag önskar att jag hade din framåtanda!)och Gerd: t a c k!

Det låter ju urfånigt att skriva å, I love you, men det gör jag .., alla ni som har kommenterat och är som en enda stor själslig värmedyna!

Mian sa...

Blir jag förvånad? Nix!
Jag var fullständigt övertygad om att detta skulle gå precis hur bra som helst.
Härligt!

Anonym sa...

Ja det är ju för väl att premiären äntligen är avklarad så att min älskade blir lite normal igen.
PV

anna of sweden sa...

Så glad jag blir för din skull. Och så glad jag blir för dina nya arbetskamraters skull. Efter att ha lärt känna dig en liten aning så här via bloggen känner jag att jag också gärna skulle vilja ha dig som kollega.

Stor kram!

Torun sa...

Bra jobbat, Elisabet!

Jenny sa...

Låter som en lyckad första dag på nya jobbet! Jag har liksom många andra här tänkt på dig under dagen!

Cecilia N sa...

Va?! Överlevde du? ;-)

Klart du gjorde!

Grattis till att ha fått en "normal" Elisabet igen, PV.
(Fast hon är sådär normalt har jag förstått.)

Sven Teglund sa...

Jag sa ju det, att det skulle gå bra för dig! Och vilket mottagande, fantastiskt! Det säger ju mycket om arbetsplatsen i övrigt, att man tar god hand om de nya.