fredag 21 januari 2011

i tv-soffan ....


eller i fåtöljen

sitter den i mina ögon suveräne Johan Norberg

han säger - upprört - att Fritidsresors reklam i tv

ni vet

den som säger att

livet är inte dagarna som går, utan dagarna du minns

"det där är ju ett jävla förakt för livet och människorna

för livet är ju också dagarna som går"

menar norberg

och han menar också

att man faktiskt inte alls behöver göra tusen saker

bara för att det är helg

hippa grejer och sånt som är så storstilat

"man kan sitta hemma och lägga patiens om man vill"

säger han

och jag ler och tänker på

när pv häromkvällen frågade om vi skulle gå på bio, ikväll fredag

och jag svarade ....

"njaaa .., jag vill nog hellre vara hemma och titta på på spåret"

och kände mig aningen tråkig

men så är det

att just nu

vill jag bara jorda mig

6 kommentarer:

Bert sa...

Helt rätt! Vi behöver inte mer prestationsångest över att vi ibland inte gör ett skapandes grand.

Ungar borde också ha tråkigt då och då, eller rätt ofta, tycker jag.

Den hysteriska jakten på nya händelser och nya kickar tär säkert mer, än de gör en lycklig.

Elisabet. sa...

Bert: oj, här var herrn på hugget ,-)

Men jag håller med.

Igår när jag slog mig ner på klipphällen som var solvarm och vände ansiktet mot solen ., ja, jag tänkte att mer behöver åtminstone inte jag.

Och en gång såg jag ett reseprogram i tv, där familjen som skulle resa, hade ett så späckat program att det knappt fanns tid för ett icke-planerat-avbrott.
Det var klocktider från morgon till kväll, allt för att Samla Upplevelser.

Sven Teglund sa...

Här är en hemmakär norrlänning som helt håller med er båda. Och Johan Norberg, den kloke från Umeå... han skriver så bra krönikor i Vi.

Allt detta jagande efter vind...... som det står i bibeln....det är hysteriskt nuförtiden.

Steel City Anna sa...

Vad var det för ett program?

Folk frågar jämt på kontoret på fredagseftermiddagarna "vad ska du göra i helgen". Jag brukar svara att jag ska sova och stirra in i väggen, och då tror de alltid att jag skämtar. Men det gör jag inte, eller lite kanske :) Men jag förstår inte att folk har den där lusten att redogöra för sina fritidsaktiviteter och jämföra dom.

Elisabet. sa...

Sven: och om jag inte missminner mig, så är Johan uppvuxen i Lycksele, eller ...? Han är så fantastiskt bra. Och RAK.

Anna: ja, men gomorron sverige, det som sänds på morgnar och förmiddagar i SVT.

Steel City Anna sa...

Aha, det finns nog på Svt Play. Det ska jag kolla! Han verkar vara en klok man. Det finns ju uttrycket "alla dessa dagar som kom och gick, inte visste jag att det var livet" också, men det känns inte som en så bra slogan för just ett resebolag kanske :)