torsdag 13 januari 2011

I skattkistan ...


"Utanför ålderdomshemmet i Dikanäs byggdes en kåta, så att lapparna skulle känna sig hemma", står det som bildtext.


Precis som en outtömlig skattkista är Vilhelmina kommuns fotoarkiv.

I timmar kan man bli sittande och klicka sig fram bland tusentals och åter tusentals bilder från förr!

Kvinnan (övre bilden) i sköterskeuniform är föreståndarinnan Signe.




Ännu en bild från åldersomhemmet i Dikanäs.

Titta så vacker dörren är och snickerierna just ovanför dörren!

På pappas Amazon var registreringsnumret AC 40420.

Norrbotten hade BD.


Rumsmålaren ..., eller inte.
Erik August Vesterlund är det i alla fall, enligt bildtexten.
August som var bror till min morfar.
August - fjärdingsman i Dikanäs och gift med Hanna -, syster till min mormor.


"Tänk, så snäll min fars bror August var som målade mitt rum så vackert grönt!" sa mamma om och om igen, ja, det var den första tiden på gruppboendet.

Då, när Alzheimer ännu inte hade gjort henne stum.

"Men mamma ..., farbror August har varit död i många år!" sa jag alltid till en början.

Inte för ett ögonblick trodde hon mig!

En dag tänkte jag att jag skulle spela med .., varför hålla på och ideligen rätta henne?

"Ja, det verkligen snällt av farbror August att måla ditt rum ...", sa jag och kände mig ytterst vänlig och klok.

Då tittade mamma på mig med häpen min.

"Farbror August? Men lilla Eliza, han har ju varit död hur länge som helst!" säger hon då.

Ojdå, kära nån.

Inga kommentarer: