tisdag 11 januari 2011

vid fyratiden ...


tittar på ett program

som handlar om Valentino

- modeskaparen -

det är ett liv så totalt annorlunda

mot för mitt eget

där är stora partyn och kindpussar

volanger och paljetter

filmstjärnor och blixtrande kameror

men också hårt arbete

och sömmerskor från Turin

ingen köttsoppa med klimp

ingen sigge nilsson

men en musa har han

och fem mopsar


Valentino

Amerikansk dokumentär från 2008. (Valentino - the Last Emperor)

Den italienske modeskaparen Valentino är en av modevärldens största.

Matt Tyrnauer är korrespondent på Vanity Fair och har gjort filmen om Valentinos karriär och liv, om hans förhållande med sin affärspartner och kompanjon Giancarlo Giammetti och om hans möten med Hollywood, politiker och kungligheter.

Helt klart sevärt!

5 kommentarer:

Ruta Ett sa...

Den såg jag också - en mycket intressant film. Han var verkligen, som det hette i filmens titel: Den siste kejsaren.

Elisabet. sa...

Ruta Ett: ja, jag blev oerhört fascinerad! Kanske mest av hur det, under det tjusiga skalet, skymtade en liten osäker pojke som, likt de flesta av oss, bara vill bli älskad.

Ruta Ett sa...

...och vilka klänningar han ritade sen...Fantastiska!!

Lyckliga Grodan sa...

jag såg den också.. fascinerande, vackert och lite sorgligt

Elisabet. sa...

Ruta Ett: ja, helt tvärtemot vad jag själv skulle bära, men gud, så vackra skapelser!!

Härs och Tvärs: precis!