måndag 10 januari 2011

Och du då ...?



Det här är en ras som jag själv gärna kan tänka mig.

Tuffa och ändå små.

"Kommer kallad, men ej strax,
ty född till slav, blev ingen tax".

Det säger nog allt om den rasen.

Ellem kommer ihåg ...
Vi hade en strävhårig tax en gång och den ligger mitt hjärta närmast. Mycket hund i liten kropp! tyvärr är jag numer allergisk mot pälsdjur så för mig är valet lätt: ingen hund alls. ellem


Ulrika säger ...
Å taxar är fina, sådana växte jag upp med. Vad de älskade att vara ute och jaga med husse kronojägaren. Idag flyttar sista taxen från föräldrarhemmet hem till min syster. Igår flyttade nämligen min mor in på ett demens-gruppboende. Lilla taxen saknar henne redan..




Madamen i södra Frankrike - Monet - håller förstås på pudeln!

Här lilla Desi som vilar i pv:s famn.

Så här, bland annat, skriver Monet i sin kommentar:

"Och pudel vågar man väl inte ens föreslå eftersom de har sånt tramsrykte i Sverige.
Men det finns ju mellanpudel om man nu vill ha lite större sort.
Vår förtjusning över denna intelligenta, lugna, tillgivna och lättskötta lilla franska mademoiselle har ju inga gränser och det hade man väl aldrig trott!
"


Foto: matte.

Det här är - eller var - en borderterrier som tillhörde hemifrån-Dinah.
Tala om en tuffing .., såna här krabater kryper ju in i gryt och "hämtar ut" grävlingar eller rävar.


Och dom här små godingarna (Lagotto Romagnolo) kommer från Nikes kennel.
Uppfödare är samma Dinah, en f.d. klasskamrat till mig från malåtiden.

Karin på FOX säger...

Vilket underbart problem. Lycka till!

Jag är uppfostrad av en tax, har nästan hela livet levt med schnauzer, några år haft en begagnad irländsk setter och nu de senaste sju åren blivit charmad av vår lagotto.


Ännu flera lagottos från Nikes kennel ...

Karin fortsätter: hund är en ovärdelig del av tillvaron, men vilken sort är inte så avgörande.
Men jag lägger ändå en röst på lagotterna, som inte har överdriven jaktlust, är otroligt receptiva påhittiga och roliga att ha att göra med. Lagom stora också:)


Bilden från Evas sida.

Eva på Frösön tycker så här ...

Eftersom jag varit Goldenägare så ligger den rasen mig varmt om hjärtat.

Bilden visar Indra .., det är nog henne Eva tänker på.




Nej, detta är inte Assar.

Cecilia N (med världens bästa minne ..) säger ...

Och vi är inne på vår andra kleiner münsterländer.
Jag har som vant mig vid den sorten nu så jag kan tänka mig att det blir en sån nästa gång också. (Han fyller tio i mars, Assar.)
Men husse tjatar om att en taxfröken, det skulle han och Assar vilja ha. (Men då skulle hon ju bara kunna gå i stadstrafik halva året ju.)
När jag bodde hemma hade vi en westie.




Att cockrar är "toppenjyckar!", tycker även Benved.

Det här är hennes Midas, som tar sig ett dopp på Öland.




Gerd i Norsjö, min egen släppträskbrödleverantör - det tackar man för! - hälsar att för henne är Tibetansk terrier det självklara valet.

Precis som Tyson, deras hund. Han är just en sån.
Och det är Tyson som är på bilden.


Bild från nätet.

Marge_II säger...

Här hemma har en skaffa-hund-diskussion tagit fart det sista året.Mannen och sonen (han som i princip redan flyttat hemifrån...) vill att vi skaffar en Berner Senner, alternativt kan maken tänka sig en Bearded Collie. Själv vill jag ha en inte alltför stor hund (har haft en New Foundland i 12 år) men absolut inte någon liten, heller. Storleksmässigt från Lagotto till Golden, kanske. Men jag har otroligt svårt för att bestämma mig för vilken ras jag föredrar...



Bilden från nätet.

Sportigajenny i Skåne, hon drömmer om en Rottweiler, men även om en Golden.

Tala om kontraster, säger jag.





Mian i Västergötland, hon som stickade 52 mössor under ett år .., hon vet vad hon vill ha.

En Cairnterrier, förstås!
Och bilden från nätet.


Nätbild, här också.

Ruta Ett (som är en ytterst morsk madame, läs här och se ...), hon vill ha en dansk-svensk gårdshund, såna som ibland kallas för råtthund.

Rexxie är inne på samma sak, en sån här gårdshund.

Precis som taxen är den stor hund i litet format.


Elsa eller Otto, kanske .., inte min bild.

Och härs och tvärs, hon drömmer om en mops som ska heta Elsa eller Otto.

Den dagen hon får en hund, kommer hon att spricka av glädje, säger hon.






qi sa...

Border Collie kanske, för den verkar så smart och rolig!

Bilden från nätet.



Norpad bild.

Turtlan säger att hennes röst går på taxen.

"En favorithund hos mig!
Fina taxminnen av taxen som mina föräldrar hade.
Eller kanske en Schnauzer....?
Inte för stor hund bara är min tanke."


26 kommentarer:

qi sa...

Border Collie kanske, för den verkar så smart och rolig!

Jenny sa...

Jag har länge suktat efter Rottweiler. Exakt varför vet jag inte. Men jag kan även tänka mej en Golden Retriever!

Ruta Ett sa...

Jag skulle vilja ha en dansk-svensk gårdshund. De är lagom stora, lättdresserade och pigga - kallas också Skånsk terrier.

Ingela sa...

Jag har ju redan favorithunden! Men jag hade nog kunnat tänka mej en lite större hund också, kanske en lagotto. Nu väger Chino 6,5 kilo och har alltså vuxenstorlek för shih-tzu. Han är rätt så behändig och är lagom stor för det mesta utom att gå i djupsnö. (Fast han gör gärna det ändå.)

Ingela sa...

Förresten tror jag att man ska tänka efter att man verkligen vill vara så aktiv som hunden vill om man längtar efter en aktiv (krävande) hundras. Annars blir det synd om den hunden.

Jag trodde att vår lille jycke kanske skulle vara mer av en soffkudde, men han älskar att vara ute och röra på sig och är riktigt uthållig.

Mian sa...

Cairnterrier så klart!

Mildamakter sa...

Jag har länge sagt att jag vill ha en mops som ska heta Moltas, men maken tittar på mig med fasa i blicken och säger att aldrig i livet att han visar sig offentligt med en "sån"...men sista ordet i den frågan är inte sagt än :o)

gunnar i vaplan sa...

Hmmm, vet inte vad jag tycker. Senaste två hundarna jag har haft har varit "samojeder". Underbar ras men kräver mycke motion och är väldigt opraktisk med sin päls när det gäller att hålla rent inomhus.
Jag håller mig nog till katten "Vira" ett tag till.

Marge_II sa...

Här hemma har en skaffa-hund-diskussion tagit fart det sista året.
Mannen och sonen (han som i princip redan flyttat hemifrån...) vill att vi skaffar en Berner Senner, alternativt kan maken tänka sig en Bearded Collie. Själv vill jag ha en inte alltför stor hund (har haft en New Foundland i 12 år) men absolut inte någon liten, heller. Storleksmässigt från Lagotto till Golden, kanske. Men jag har otroligt svårt för att bestämma mig för vilken ras jag föredrar...

Gerd sa...

Tibetansk terrier så klart!

Turtlan sa...

Min röst går på taxen. En strävhårig.
En favorithund hos mig!

Fina taxminnen av taxen som mina föräldrar hade.

Eller kanske en Schnauzer....?

Inte för stor hund bara är min tanke.

Rexxie sa...

Tax, Jack Russel eller en dansk-svensk...

Problemet är väl att jag egentligen är lite för lat för att ah så pass aktiva hundar!

missis p sa...

Cairn terrier är en hund jag själv har uxit upp med. Pappa o mamma hade uppfödning av denna ras ända sedan jag minns. En liten tuff hund. Älskar att jaga möss!!

JULIEK sa...

Ååå så fine hundebilder. Jag saknar min Kira så fruktansvært, varje da, snufs. Skal ni ha hund nu eller senare ?

mossfolk sa...

Dansk-svensk gårdshund var vad jag var ute efter då för fem år sedan... men det blev Lurvig istället :)
När vi i framtiden får möjlighet att skaffa ny vovve blir det en Irländsk Setter.

Elisabet. sa...

mossfolk: du vill alltså ha fana på svansen .-) Ja, dom är himla fina!

Julie K: troligen i sommar ...

missis p: kul att se ditt namn här! En mössjagande hund vore kanske nånting ...? Jobbar du mycket nu?

gerd: oj, nu måste jag lägga in en bild på tyson!

Marge_II sa...

Alltså, när jag ser den där bilden på Berner Senner så är jag ju benägen att ge efter för övriga familjens önskemål :-).
(men berätta det inte för dem...)

Mian sa...

Elisabet: du kan få testa Alice några dagar om du vill, hon älskar att jaga möss :-)

Monet sa...

Oj, det är mycket att tänka på förstås. Stora hundar tar plats, mycket päls smutsar ner och måste skötas. Vissar raser kräver mycket uppmärksamhet och MOTION, dvs långa promenader och de klarar inte mer än ett par timmar i ensamhet. Ska heller inte.

Jag som haft i princip alla typer av raser sedan jag var bebis måste säga att roligare hund än Jack Russel (gårdshund är kusin) finns inte. Smart, tillgiven, lättskött. MEN terrier är alltid terrier och det här är hundar som tror att de är just rottveiler eller andra tuffa typer. Och rasen är relativt ny i Sverige och riskerar att som labrador och schäfer blir sönderavlade som populära raser lätt blir. Kolla Kennelklubbens hemsida och läs på!

Berner Sennen tror jag kommer att invadera din Ektorp och ta upp halva bilen hur rara de än är. Och pudel vågar man väl inte ens föreslå eftersom de har sånt tramsrykte i Sverige. Men det finns ju mellanpudel om man nu vill ha lite större sort. Vår förtjusning över denna intelligenta, lugna, tillgivna och lättskötta lilla franska mademoiselle har ju inga gränser och det hade man väl aldrig trott!

Jag såg några valpar i vårt Animalerie häromdagen och de absolut piggaste var faktiskt en typ av pudelhundar, en sån som Barack Obama har. Plus cairnterrier - det var egentligen vårt förstahandsval innan Dessi. Men som sagt - terrier är terrier och måste fostras därefter.

Den mildaste hundtyp jag vet är Border Collie - en mera husse/matte-orienterad hund får man ju leta efter. Möjligen labrador då.

Vilket roligt projekt!! Men gå inte på drivande jakthund, snarare apporterande så ni slipper rusa ut i terrängen och leta er fördärvade!
Stort Lycka till önskar framförallt Dessi!!

Evas blogg sa...

Eftersom jag varit Goldenägare så ligger den rasen mig varmt om hjärtat.

Cecilia N sa...

Och vi är inne på vår andra kleiner münsterländer. Jag har som vant mig vid den sorten nu så jag kan tänka mig att det blir en sån nästa gång också. (Han fyller tio i mars, Assar.)

Men husse tjatar om att en taxfröken, det skulle han och Assar vilja ha. (Men då skulle hon ju bara kunna gå i stadstrafik halva året ju.)


När jag bodde hemma hade vi en westie.

Karin på FOX sa...

Vilket underbart problem. Lycka till!
Jag är uppfostrad av en tax, har nästan hela livet levt med schnauzer, några år haft en begagnad irländsk setter och nu de senaste sju åren blivit charmad av vår lagotto. Hund är en ovärdelig del av tillvaron, men vilken sort är inte så avgörande.
Men jag lägger ändå en röst på lagotterna, som inte har överdriven jaktlust, är otroligt receptiva påhittiga och roliga att ha att göra med. Lagom stora också:)

Anonym sa...

Vi hade en strävhårig tax en gång och den ligger mitt hjärta närmast. Mycket hund i liten kropp! tyvärr är jag numer allergisk mot pälsdjur så för mig är valet lätt: ingen hund alls. ellem

Ulrika sa...

Å taxar är fina, sådana växte jag upp med. Vad de älskade att vara ute och jaga med husse kronojägaren. Idag flyttar sista taxen från föräldrarhemmet hem till min syster. Igår flyttade nämligen min mor in på ett demens-gruppboende. Lilla taxen saknar henne redan...

Elisabet. sa...

Marge: det VAR ingen Berner Sennen .., det var en blandning av border collie, springer spaniel och kelpie!
,-)

Mian: njaaaa .., det räcker med sigge ,-)

Monet: ja, men en större hund gör inget .., det har vi alltid haft och bott i mindre hus än detta,-)
Jakthundar rakt av = nej, det vet jag hur det blir när en kanin dyker upp.
Ja, vi får se vad det blir.
Golden tycker jag är helt ljuvlig, men den är väl snart sönderavlad ...

Gerd sa...

Rättning i ledet! Tyson är en tibetansk terrier, inte tibetansk spaniel!