onsdag 15 juni 2011

I närområdet ...



Ägnar delar av den lediga dagen till att testa nya lillkameran.


Jo, men den är helt okej.

Tar en sväng förbi rabatten längs söderväggen.

Liljor är sannerligen inte my cup of tea, men pv:s.

Min förhoppning är att dom snart är utblommade ...

(Ja, jag är hemsk!)

Kattmyntan däremot ., å, så jag tycker om den!



På bloggträffen i Steninge för två år sedan, förärades vi ett fikonträd, modell mindre.

Det planterades ute på gården, men tycktes inte ta sig.

Vare sig pv eller jag själv kommer ihåg att vi därefter satte plantan i rabatten, men det har vi uppenbarligen gjort .., för visst är detta ett fikonträd i vardande?

Eller är det något annat?

Ja, det är det.

Det är förstås en s t o c k r o s!!


Någon som vet ...?

Svar: jag visste själv.



Kommer ni ihåg att jag från danska firman Vivara köpte en liten påse med vildblommor?

Så här ser dom ut.

Det kan jag säga er, att den fröpåsen var ett onödigt köp.

Jag tror helt ärligt att detta är rena ogräset.



Och ja, jag tycker inte om orangefärgade liljor, men detta .., jo, så läckert!



Till Bert: här är Kattmyntan .., som efter lite hönsgödsel i rabatten sköt iväg som en raket!

12 kommentarer:

SoF sa...

Puh - trodde jag var den enda som inte gillar liljor. ;)

Varma och mulna hälsningar!

gunnar i vaplan sa...

Jag tycker om liljornas färg och utseende - hälsa PV de...
Så de så ;-))
Dom är vackra och ståtliga och kan dyka upp lite här och där bland buskar och i trädgården.

gunnar i vaplan sa...

... och förresten, din nya kamera får väldigt fina lovord bland tester mm.
Den är liten, snabb, tar bra bilder i dåligt ljus och har en del roliga finesser att leka med, väldigt prisvärd..!

Bert sa...

Krolliljor är grejer det!

Men du - Vad är det du kallar kattmynta i den där bilden?

Anonym sa...

Jag tycker då att blommorna på den okända ser ut som stockrosor. Fikonet som vi fick dog under den kalla vintern, det vet jag också. Så den har vi alltså inte planterat där.
Och tack till Gunnar, visst är liljorna fina.
PV

Elisabet. sa...

s o f: då är vi två ,-)

gunnar: nu blir han glad!

bert: det blå .., som skymtar där i bakgrunden och ja, det ÄR kattmynta, men den har vuxit och blivit så hög! pElle är som tokig i den, när den är lägre ..

Mian sa...

Lysing gillar jag!

bert sa...

Aha - Jag trodde det hade snurrat om ordentligt för dig. Att det där gula skulle vara något annat än Lysimachia.

Cecilia N sa...

Jag har såna där liljor lite varstans. Gärna ihop med gräslökens små lila bollar. Inte alls dumt faktiskt.

Kroll-liljor har jag på en speciell plätt som jag tyvärr glömmer att besöka.
Och helt plötsligt kom jag på att sonen har fått jobbet att köra gräsklippare! Tänk om han glömde stanna före dem ...!


Stora vita doftande liljor är häftigt. Men såna tror jag inte går att få till här bland alla fräken ... Till och med pionen är blyg och sticker knappt upp alls. Än mindre blommar.

Elisabet. sa...

bert: nej, fullt så illa är det inte. Ännu ,-)

Cecilia N: vi hade dem hemma i Malå och jag tyckte inte ens om dem då ..., än mindre nu! Vita liljor, jo, det tycker jag om ., men inte dom här. Men ringblommor gillar jag skarpt - jag menar - det kan inte enbart vara färgens fel?

Ingela sa...

Jag älskar orange och brandgula blommor. Och gula, men bara ringblommegula, inte ljusgula. Liljor är helt OK.

Ulrika sa...

Håller med dig Elisabet. De där oranga liljorna är fula. De börjar dyka upp lite varstans i min nya trädgård, bort ska de tills nästa sommar. Nu ska här grävas upp oranga liljor. Synd att de inte var vita...