lördag 16 juli 2011

Men snart är det klart ...



Åja, det tar sig!

Tänk nu bort det gula på altanen, där ska bli vitt trätak.

Och inga böcker har kommit på plats.

Och ingen klämlampa längst till vänster, så där så man kan ligga och läsa en härlig bok även åt andra hållet i soffan.

Men ska där inte vara någon gardin?

Egentligen är jag ingen vän av gardiner, så nja, jag vet inte.

Kanske på ömse sidor om fönstret bakom soffan?

Dom korsettfärgade lampskärmarna tillhörande "kristallkronan" (som inte är kristall, utan slipat glas), ska bytas ut mot annan färg.

Och har jag inga ord för hur glad jag är över hur det blir .., så gäller det även hur tacksam jag är mot pv!

Detta att få känna att man sätter prägel på sitt boende, det betyder hur mycket som helst!

Att man inte bara är en hyresgäst som flyttar in.

25 kommentarer:

Linda sa...

Fiiiiiint!
Det blev ju jättebra.
Kanske jag norpar idén till Ebbas nya rum :)

Anonym sa...

En hissgardin förslår jag, jättesnyggt!!!
Vi ses imorgon!!!!!!!!!!!!
Puss Dr B

mossfolk sa...

Jag kände mig först lätt skeptisk när jag läste om planen, men det där blir ju verkligen inte alls tokigt!

Elisabet. sa...

LindaLotta: norpa på du ,-)

mossfolk: ja, jag inser att hur många människor som helst blir skeptiska, men för mig är det kanon! Nu är det nära till böcker, korgar med värmeljus, en tavla står nu på översta hyllan och känner sig för .., men det blir sååå fint! Och rummet är mycket ljusare än bilden visar.

dr Böhlander: ja, det ska bli så roligt!

Tankevågor sa...

Det där blir jättefint! Jag har också tänkt mig någon sån där lösning med hyllor och konsoler när vi är klara med väggarna i huset på ön.

Fast jag hade en fundering på om man inte skulle kunna ha konsolerna på ovansidan istället.....ska klura på det.

....en sak till som vi har gemensamt du och jag är att jag har också örngott på kuddarna med gamla handvirkade spetsar i soffan. :-)

Elisabet. sa...

Tankevågor: det här med konsoller är inte det ultimata, men det får gå, jag tycker ändå om det. Har man dem på andra hållet, får du ju bokstöd också ,-)

Eftersom jag inte tycker om höga saker (höga hyllor, höga blommor, fönsterlampor på hög fot) - jo - jag kan tycka att det är jättefint hos andra, men inte hos mig .., hålls det hela "nere" nu.
I skrivande stund har jag placerkat några mindre tavlor på den övre hyllan t.v. .., teckning av Emma och en av Hilda .., en lietn akvarell från Italien .., jag prövar mig fram.
Och är såååå glad och lycklig!

Elisabet. sa...

Tankevågor igen: ja, just det, jag ÄLSKAR gamla örngott med spetsar! Vänta du .., det är auktion nästa söndag ,-)

Ulrika sa...

Det blir suuuuperfint!! Helt i min smak!
Och gardiner tycker jag inte behövs, det är så vackert ändå.

bettankax sa...

Jättefint!! Kul att "få till det" och fixa o dona. Jag tycker nog ingen gardin...men kanske hissgardin som doktorn föreslog:)

Elisabet. sa...

Ulrika: ,-) Kul att du tycker om det!

bettankax: nej, just i det fönstret behövs ingen gardin .., det vetter ju mot det som ska bli ett innerum, men i det andra .., där blir det ett skarpt ljus på vårvintern, då kan det vara skönt att sila det lite.

Monet sa...

Väldigt vackert blir det. Ombonat, lust och hemtrevligt. Böcker är underbart om man kan ha i vardagsrum!

Bloggblad sa...

När nya altantaket blir vitt och fint behövs ingen gardin. Vi behöver ha, för vårt altantak har antagit en fläckvis färgton som visserligen matchar de bruna fåtöljerna, men som jag helst vill slippa se.

Korsettfärgade... då vet jag precis.

Rexxie sa...

Konsolerna "på ovansidan" kan jag inte rekommendera pga hållfasthetsskäl. Kommer bara att gå sönder!

Mian sa...

Fräscht!!

SoF sa...

Det här blir ju toppenfint E! Där vid hyllorna behövs det (absolut) inga gardiner.

Soliga sommarhälsningar!

PS Jag har tillägnat ett inlägg/fönster till dig, hos mig idag. :) DS

Amber sa...

Det ser jättetrevligt ut! Blir hemtrevligt med böcker och småsaker på hyllorna. Härligt att se ett rum växa enligt ägarnas drömmar.

Om du måste ha gardin, håller jag med tidigare kommenterare om att en hissgardin blir fint. Om du vill ta bort det hårdaste ljuset i vår så är tunt/glest linnetyg bra. Vitt eller blekgrönt tycker jag ger vackert ljus.

Elisabet. sa...

Till er alla: ja, ingen gardin vid altanfönstret ..,det behövs inte och vid det andra blir det nog som Amber föreslog .., jag hade ju linnegardiner i Ystad - men lååånga -, här tänker jag bredda dem utåt på varje sida (alltså, stången får gå flera dm ut på ömse sidor), så tror jag att det blir jättebra.
Och ja, (nu ler jag) det blir enfärgade, det kan jag lova er ,-)

Elisabet. sa...

Ps. Jag känner mig väldigt hemma här nu, nästan om vore jag i Skåne ,-) Ds.

Cecilia N sa...

Håller med Rexxie.

Fast varför man inte kan ha lampetter begriper jag inte.

qi sa...

Åh,vitt och vackert,det blir jättefint när böckerna och annat kommer till.

Elisabet. sa...

Cecilia N: jo, för att jag absolut inte är "lampett-typen" ,-) Och då menar jag inte att det är nåt fel på den biten, men jag uthärdar det inte. Guldigt och puttinuttigt eller elegant, det är inget för mig.
Det finns lampetter i trappan upp till övervåningen och i sängkammaren. Det räcker ,-)

qi: ja, jag har ställt dit några favoriter nu - älsklingsböcker - Frank McCourt, t.ex. .. men det ska skruvas fast lite mera.

baratradgard sa...

Jag har snöat in på hissgardiner och känner att det passat perfekt i just ditt fönster.

Har precis börjat klippa tyg för att sy egna hissgardiner till sovrummet och har beställt på Ellos ett par tunna, skira till tvättstugan...

Evas blogg sa...

Så vackert det blir!! Jag älskar hyllor med konsoller. Har själv sådana i stugan med allt porslin på. Bra jobbat!!

Elisabet. sa...

baratradgard: jag hade såna i Ystad, vita i nån slags linne/bomull och ååå, så jag tyckte om dem! Vi får se vad det blir här.

Eva: ,-) Ja, jag tror att jag gick in hundra gånger till rummet igår och bara stod och n j ö t!

Leina sa...

Jättefint, verkligen... Förstod först inte riktigt vilket rum det var. =D