måndag 11 juli 2011

"Hur det kom sig att jag började samla på fönster ..."


Lika så gott att önska God Jul, medan man ändå är i gång!

Den önskerubriken kommer från Mossfolk.

I september år 2005 börjar jag att blogga och redan den första månaden nämner jag min fascination för fönster.

Då har jag besökt Olof Viktors Café och Bageri i Glemminge och fallit pladask för deras punschveranda med de allra vackraste fönster med handblåst glas!

Och någon vecka tidigare hade jag turat över till Helsingör och där passerat en innergård där ett fönster stod på glänt och där inifrån hördes stillsam musik och jag tyckte att det var så härligt.

Om detta hade jag berättat på bloggen.

Döm om min förvåning när det i min inkorg kommer ett mail från en för mig helt obekant man, vid namn Martin Giertz.

Herr Giertz är nämligen också fascinerad av fönster.

Kanske var det han som inspirerade mig att börja med dagens fönster?

Här är inlägget.

Vissa fönster har skuttat rakt in i mitt hjärta.


Det från Skottland, utsikten från ett kök och ut mot en hed/äng där en häst betar.
Norsk avsändare och förlåååt, men jag kommer inte ihåg vem det var!


Ännu ett fönster från Norge med en liten pojke som tittar ut genom ett fönster.
Bildtexten lyder "Bror hytte".


Ett fönster från Jämtland, från vännen Eva.
Hur många av oss känner det inte på det här viset under perioder i livet?
Att vi vill komma ut?
Känna oss fria?
Det må vara i ett förhållande eller när det gäller ett arbete.
För mig blev den frihetslängtande humlan mer än bara en ..., liten humla.


Och här .., ett lekstugefönster med två småttingar som skymtar där inne.

"Hej Elisabet!

Jag är en trogen läsare av din blogg och tycker väldigt mycket om den.
Kan inte låta bli att skicka dig ett foto från ett lekstugefönster.

Det är mitt barnbarn Moa (2år) och bonusbarnbarn Charly(3 år) som hälsar på i 6-åriga Livs lekstuga.

Det syns att jag stör dem när jag kommer och vill knäppa kort, så de fick leka ifred sedan.
De fikade med kex och vatten."

Så skrev Erja från Storvik och jag kom att älska det fönstret!


Och det här .., ett hotellrum från Frankrike .., en obäddad dubbelsäng och ett fönster på glänt.
Avsändare: Christina Alvner.


Och ett från Italien .., en gammal tant som "hänger" ut genom det öppna fönstret och tittar ner på omgivningen. Det fönstret tog Emma och skickade till sin mormor som är jag, men just den bilden hittar jag inte, men denna tog hon också.
Bara detta att en elva-tolvårig tös kommer ihåg att mormor tycker om fönster !
I love You, Emma!


Och ett som jag själv fångat.
Mitt fönster i Ystad och Emma som har sovit över och nu tittar ut.

Under årens gång har det kommit mail från fönstertillverkare som vill att jag länkar till deras sidor, men det har jag liksom ingen lust med.

Senast förra veckan.
Det var en småländsk företagare som - ytterst schangdobelt -, erbjöd mig två biobiljetter om länken till hans fönsterföretag finge finnas med på sidan.

Ja, så var det Mossfolk.

Nu vet du.

Och miljoners tack till alla generösa fönsterfångare som under dom här sex åren bidragit med fönsterbilder!

Tack Ulrika (mästarinna i kärva och härliga fönsterbidrag!!), Monet, ellem, Guy (hur mycket älskade jag inte ditt tågfönster från Vietnam ...?), Turtlan .., Hannah Edensten (med fönstret från tåget på Sri Lanka! underbart var det!) .., annannan med fönster från Portugal, ja, till er alla, verkligen till er alla ...., ni är helt underbara!

Fler som vill vara med?

Maila i så fall en fönsterbild till bisse151@gmail.com och berätta gärna lite om när-hur-och-var.

Elisabet.

5 kommentarer:

mossfolk sa...

Aha. Jag tycker att jag har hängt med här länge, men fönsterstarten har jag alldeles missat (handstarten tror jag mig ha varit med om, men glömt). En himla kul idé, tycker jag!

Steel City Anna sa...

Roligt att veta hur det började!

Evas blogg sa...

Kul med dina fönster och tack för omnämnandet!

em sa...

Jag tror att fönster har fascinerat människor i alla tider. För några år se'n hade jag ett dagligt konstverk med fönster, fast jag höll på lääääänge tog konstverken aldrig slut.Fönster sätter nog igång vår fantasi.
Margaretha

Elisabet. sa...

till er alla: ja, fönster fascinerar nog många människor, tror jag.

Jag har aldrig i bott i ett hus med vackra fönster, men skulle jag flytta till ett annat hus, vore det nog ett krav.

Helst fönster med handblåst glas .., det blir ju så vidunderligt vackert!