onsdag 25 april 2012

Alla dessa listor ...

Och somliga listor blir till igenkänning.
Här är en lista från Eva i Tyresö (flitig kommentator på sidan och för tillfället på besök i sommarhuset i Haverdal).
"Elisabet, här har du!" sa hon smajlande och sträckte fram listan, ja, det var när hon hade handlat i affären..
Häromkvällen hade vi Eva och hennes lagvigde på trivsamt litet besök och dom satt i soffan Ektorp och jag log för mig själv och tänkte .., här sitter tre akademiker och en kassörska och pratet går hit och dit .., det handlar om släktträffar, gamla fotografier, om alkoholism och statarliv .., om postcertifiering och kassaarbete och om Pythagoras sats och derivater.
Hullerombullerprat i ordets rätta bemärkelse.

 Och jag log åt kommentaren från gästen som varit lärare på KTH.

"Finns det några andra människor än lärare som bryr sig om Pythagoras sats!?"

Ja, en sak kan jag säga med bestämdhet: kassörskan Nilsson gör det inte!

Det finns andra sorters listor också.
Hemtjänstpersonalen får ibland såna här varianter av sina "brukare".
Ibland händer det att en äldre herre har med sig en liknande lista ..., ja, frun är väl orolig att han inte ska kunna läsa ordentligt ...

Och där finns listor som jag vet vem dom tillhör.
Det här är arbetskamratens.
Sand = kattsand, vilket inhandlas ofta.
Två katter och en hund finns i huset.
Kvällsmaten och tv-mat .., ja, just det .., det var den kvällen det var final i hockey och arbetskamraten skulle bjuda in grannarna och så skulle dom - tillsammans - följa finalen mellan Brynäs och Skellefteå.
"Lite gott får man ha då ...", sa hon leende.

11 kommentarer:

Ulrika sa...

Stickerierskan bryr sig inte heller om Pythagoras. Näpp.

SoF sa...

Svar på frågan: Nej!!!
(det finns inga förutom lärare som bryr sig om Pythagoras sats) ;)

Anonym sa...

Nja, det där var nog inte alldeles sant, SoF.
Det används visst av en del yrkesmän.
Men det är oerhört överreklamerat inom skolans värld, så långt kan jag hålla med.
Samtidigt som det ju är så att lärarna lär ut det som vi ska lära ut enligt de myndigheter som styr oss, d v s tjänstemän på skolverk och politiker.
Senaste gången jag använde det själv, rent praktiskt, var när jag la klinkergolv på min brors altan.
Han ville nämligen ha en ram med skurna plattor som byggde på rätvinkliga trianglar, och då kom vår käre Pythagoras väl till pass.
PV

Rexxie sa...

Jösses, vad tråkigt livet skulle vara om vi bara lärde oss exakt det vi behövde för att överleva!

Fram med mer parabler, parallelogram, perturbationer och andra roliga onödigheter (fast... de måste ju inte nödvändigtvis börja med p)!

Anonym sa...

Framför allt skulle väl skoltiden bli oerhört kort om det bara var en överlevnadshistoria. För en del skulle den kanske inte bli alls, på gott och ont.
PV

Elisabet. sa...

till er alla: men jag har inte påstått att man inte ska lära sig Pythagoras sats .. jag sa bara att JAG inte har använt mig av den.

Procenträkning däremot .., det tycker jag att jag har haft himla nytta av i mitt jobb!

Anonym sa...

En annan "onöda" från matematiken:
"Derivatan är riktningskoefficienten för kurvtangenten i den ifrågavarande punkten." Detta var enligt läraren det vi skulle komma ihåg från matten även om vi inte kom ihåg nåt annat. Och det gjorde jag ju! Men jag har ingen aning om vad det betyder eller vad det ska vara bra till. Då är Pythagoras mer jordnära. ellem

Rexxie sa...

Fast själva poängen är att både Darling E och Ellem vet att det finns något som heter Pythagoras sats respektive derivata, och ni vet ungefär "var det hör hemma" (ni vet exempelvis att PS har något med matematik och trianglar att göra) så om ni någon gång skulle behöva det så kan ni åtminstone slå upp det!

Dessutom tycker jag att det alltid är trevlig, när man t.ex tittar på Vetenskapens värld och får höra någon som som pratar om Ångström, att veta att en Ångström är ett yttepyttelitet avstånd, även om jag aldrig någonsin kommer att ha användning av det måttet!

SoF sa...

Skrattar gott åt PV:s kommentar...

"Senaste gången jag använde det själv, rent praktiskt, var när jag la klinkergolv på min brors altan.
Han ville nämligen ha en ram med skurna plattor som byggde på rätvinkliga trianglar, och då kom vår käre Pythagoras väl till pass."

Ja det är ju p r e c i s sånt där som SoF inte har en aaaaning om. :)

Varma vårregnshälsningar!

Cecilia N sa...

Bara häromdagen råkade jag se herr Timell på tv:n berätta om nyttan av Pythagoras sats, även om han inte sa att det var just den han använde.
("Mät 40 cm längs den ena och 60 cm längs den andra. Då ska det vara 100 cm mellan de spetsarna.")

Elisabet. sa...

Till alla raringar: ja, det är väl ungefär som att jag lärde mig Isaks tolv söner utantill, i åldersordning dessutom.

Inte en enda människa har på femtio år frågat mig vad sönerna hette.