söndag 8 april 2012

Påskdagen ...



En alldeles ljuvlig morgon blir det.

Sju stiger vi upp ..., ja, pv och jag själv och harry förstås .., de övriga sover gott.
Och vi går på skogspromenad och tänk, det är bara vi som är ute, förutom tre rådjur som något häpet tittar på oss och där är en stor hare som skuttar iväg och så koltrastar som flöjtar så där så hjärtat nästan går sönder.

Det är kyligt ute, men solen värmer.

Vi passerar villaområden där det är alldeles lugnt och stilla och genom vardagsrumsfönster ser vi motionscyklar (snart badsäsong ...) och på en altan syns resterna av en grillkväll.

Och inne i skogen kommmer solstrålarna fram mellan höga tallar och granar och vi gömmer oss för harry som blir överlycklig över att få strääääcka ut - han springer verkligen som en greyhound ! - och bakom stora mossiga tallar står vi och försöker vara osynliga och harry blir till sig av glädje när han hittar matte eller husse och mera, mera!! är det som han säger, fast utan ord.

Nästan hemma upptäcker pv ett upplag av nedfälld sälg, så jag plockar några kvistar videkissar som nu står här på köksbordet .., klockan är kvart över åtta och i soffan sitter harrys husse och spelar Rumble.

"Nytt rekord!" säger han.

På en svart lurvig matta ligger harry och sover gott efter promenaden ., några ljud hörs från ovanvåningen .., kanske - äntligen - att dr Böhlander ska komma ner och bjuda på nybakade scones eller i alla fall visa hur man får igång tv:n ..., för att klara av det senare ska man vara minst professor i avancerad teknik av något slag.

Mellan varven diskuterar vi om det var idag, den 8:e april, som min mamma dog, eller om det var den 4:e. 
Vi kan omöjligen komma överens.
Det är ju förfärligt .. , har jag inte det klart för mig?

Lite senare; den femte april var det som mamma dog!





4 kommentarer:

Cecilia N sa...

Jag vet inte heller exakt datum när min pappa dog. Måste man det?

Elisabet. sa...

Cecilia: nej, det måste man inte, men eftersom jag i alla år vetat att min pappa dog den sjunde december, vill jag komma ihåg mammas dödsdag också ,-)

Evas blogg sa...

Vad morgonpigga ni är!

Elisabet. sa...

Eva: ja, det är lite dumt ..., alla delar inte den ovanan ,-)