måndag 30 juli 2012

Mot nya Djärfva Mål ...


Måndag och ömsom sol och ömsom moln och det blir ett par kilometers promenerande med gåstavar med m-o-t-s-t-å-n-d  och därtill nyinköpta träningsskor och efter halva sträckan är håret hur lockigt som helst och jag doftar svett på samma sätt som mamma gjorde.

Jag råkade - för en tid sedan - läsa om en drygt 80-årig man med knäprotes som hade åkt Vasaloppet och det var jag sa till pv att kan den mannen, ja, då kan jag åka nio kilometer om jag börjar att träna nu, ja, då kan jag ta fjärdesträckan i stafettvasan.

Pv menar att jag måste registrera längd och hastighet på rundorna, sånt är viktigt.
Själv har han diagram i sin dator och varje dag, exakt varje dag som han cyklar till och från skolan, förs tiderna in och det första och det sista han gör, är att se på klockan.

Sånt tycker jag inte är lika viktigt.

Så jag tar på mig någorlunda vettiga kläder och så stoppar jag kameran i jackfickan.

Det är väl ändå onödigt, tycker pv, ja, att ha med sig kamera det är träning på gång, men det tycker inte jag och det första jag ser är en vidunderligt grann råbock och alla som har sett filmen Deer Hunter med Robert DeNiro, kommer nog ihåg hjorten i början av filmen .., den stora som stod där och mötte jägarnas blick.
Det var efter bröllopsscenen.

Alldeles stilla stod den, hjorten.

Precis så är det nu också.

Högst uppe på klipphällen -  nära den stora lagården - står råbocken och jag stannar upp och tar fram kameran och bocken står där och tittar lugnt på mig,  just så länge som det tar att göra sig redo och trycka på knappen .., försvinner den.

Sen, nästan hemma igen,upptäcker jag två rådjurskid som raskt gömmer sig ute på sädesfältet.

Och jag ser överkörda sniglar ...,  svalor som flyger hit och dit just ovanför säden .., och nästan som en liten rabatt är där också, med gula blommor och blå kråkvicker.

Det doftar ..... sensommar.

Allt känns bra.

18 kommentarer:

Monica i Lysekil sa...

HEJA ELISABET!!

Guy sa...

Elisabet, du är obetalbar!

mossfolk sa...

Haha, men du är ju hur skön som helst! Heja heja!

Fast jag kan nog hålla med pv lite om kameran. Jag har alltid kameran med mig. Det brukar resultera i på tok för många stopp ;)

Kattis sa...

Duktiga DU! :)

Bert Bodin sa...

Jaha - Nu var det det där med "sensommar" igen. Den börjar inte förrän tidigast i mitten av augusti. Bara så du vet.

Men vad vet jag. Det kanske doftar sensommar av er högsommar. Stackars ni! Vad ska det då dofta i augusti? Oktober?!! Bevare mig. ;-)

Mvh
Sign.: Mops.

Elisabet. sa...

Till alla: det är mig ingen som tror att jag ska klara detta och det har jag full förståelse för .., jag med mitt knä! Men jag ska göra mitt yttersta för att fixa detta. Jag trodde inte heller att jag skulle klara av postelöndet, för att inte tala om alla spelen .., men det gick!
Vi ska i vinter tillbringa ett par helger någonstans där det går att åka skidor ordentligt. Det är backarna som jag måste fixa.
Och det är roligt att ha ett mål.

Elisabet. sa...

Bert: jag sa att det DOFTAR sensommar ! Hör "åt"!

Mian sa...

Heja på!
Dra nu igång lagom hårt så att du inte får ont och tappar sugen.
Och strunta i registreringar och diagram... :-)

Guy sa...

"'Mot nya djärva mål” - så löd det sena 1960-talets socialdemokratiska paroll."

Har du börjat kantra? ;-)

Jag gillar ditt första kort av sädesfältet ( som böjer sig för vinden)

Elisabet. sa...

Guy: ja, jag började bli rejält svettig där på slutet när jag tog fram kameran ,-) det var då jag kantrade.

Cecilia N sa...

Wow, Elisabet!

Det där var nog veckans mest oväntade besked!

Heja heja!

Jenny sa...

Så klart du kommer klara av det! Och jag ser inget problem med att du har kameran med dig. Så här i början... ;) Så länge du tar dig ut så... Vem vet, om ett tag kanske du känner att du inte har tid att stanna och fota längs vägen.

Och om du nu mot all förmodan skulle få för dig att vilja registrera dina träningsrundor så kan du kika in på funbeat.se Jag reggar mina träningspass där! =)

AP sa...

Är det råg?

Elisabet. sa...

AP: gissa två gånger varför jag har skrivit "sädesfält" ,-)

AP sa...

Men det är nog råg, jag har pluggat våra "fyra sädesslag" i sommar och råg memorerade jag så här:

" Vackra, lite långa spröt intill själva sädesslaget som trots allt liknar vete - fast det är inte vete".

Långsökt? ;)

Elisabet. sa...

AP: jag har också googlat och letat och havre och vete är det inte ..., däremot har jag svårt att skilja på korn och råg. Jag ska fråga bonden. Meddelar svaret så snart jag kan ,-)

AP sa...

Svårt när de är lite övermogna att skilja åt. Fråga även hur man skiljer dessa åt på ett bra sätt. Jag trodde alltid korn var gulare och råg var lite grönare med längre och finte "blad" omkring.

Du hör...jag har haft semester för länge...

Cecilia N sa...

Jag är också på funbeat.