söndag 14 april 2013

Dagens fönster .., kl.5.30 en morgon i april.



Vaknar vid tretiden.
Känner mig pigg och utsövd.
Lyssnar till P4-prat och underbare Rickard Herrey som nattvärd.
Någon som heter Terttu och bor i Göteborg har ringt in och önskat en skiva.
Rickard säger att "hon var så rar och trevlig".
Medan musiken spelar tänker jag på Terttu och undrar hur det kom sig att hon ringde.
Och av någon outgrundlig anledning - det har inte med Terttu att göra -, tänker jag på kvinnor som får stryk av sina män och lever i rädsla.
Jag tänker på den där kvinnan som Torun mötte på Tegsbron i Umeå förra helgen .., hon som hade en blåtira över ena ögat och var så bedrövad och vars man - den natten - hade en annan kvinna hos sig och jag tänker också på kramen som Torun gav den för henne helt främmande människan och vad sånt kan betyda.
Det är som ett pussel - livet -.
Jo, jag tycker verkligen det.
Så här: en kvinna i Skåne som är född i Umeå är hemma på besök. Bor på hotell. Vaknar utsövd och tar en morgonpromenad .., översköljs av glädje när hon kommer på bron över älven .., ser en kvinna komma gående och frågar henne om hon kan ta en bild .., ja, så den skånska kvinnan får ett fotografi av sig själv med hemstaden som bakgrund?
Och den tillfrågade kvinnan blir förvånad och säger ja.
Tar bilden.
Och sen ..., kommer det andra.
Berättelsen om hur livet är.
Och kramen från Torun.
Allt det tänker jag på medan Rickard Herrey spelar önskeskivor i natten.

När klockan är fem ställer jag fönstret på glänt.
En slags kall-ljummen vårluft strömmar in i sängkammaren och småfåglarna sjunger i korus! 
Det är tidig söndagmorgon i mitten av april.

Jo, det här blir nog en fin dag.





3 kommentarer:

Turtlan sa...

Gripande berättelse!
Har hon en blogg där jag kan läsa om händelsen eller har du fått den berättad för dig?

Instämmer i att Rickard H är mycket bra på nattradion. Omtänksam i sitt prat. Bjuder sådär lagom på sig själv.

Elisabet. sa...

Turtlan: nej, det har hon inte. Hon ringde strax efteråt och berättade det här och det var så fantastiskt, tycker jag.

Torun sa...

Så fint återgivet, Elisabet! Läste ditt inlägg först idag den 6 maj!