lördag 4 maj 2013

Det bästa för Monet i Frankrike ...


....för mig var att min underbart snälle man har anpassat sig så till de franska sederna att han gav mig liljekonvaljer på första maj. Det gör man här till dem man tycker om. De vackra och underbart doftande blommorna anses här vara lyckobringare: ""Porte de bonheur".
 
På min egen blogg berättade jag också att liljekonvaljer är Finlands nationalblomma. Det visste vi inte men nu vet vi!
 
Det här så underbart med Frankrike. Man tar verkligen varje tillfälle (om än kommersiellt i vissa stycken) att fira och uppmärksamma allt som har med kärlek och relationer att göra. Det är väl klart att man ska ha en lyckobringare i huset!!
 

1 kommentar:

mossfolk sa...

Åh så härligt med liljekonvaljer! Det dröjer väl ännu ett antal veckor innan de går att hitta här... Och det där gillade jag -att ta vara på alla tillfällen.