torsdag 20 juni 2013

Så var det Efit igen ....
Fler deltagare hittar du här.


Vid halv åtta, då tar jag mig en titt på humlen utanför ytterdörren.
Igår upptäckte jag att det vimlade av små, grönvita larver på precis vartenda blad!
I fjol tuggades bladen helt sonika upp, så allt som återstod var bladnerverna!
Nätack. Nu var måttet rågat!
Så jag hämtade helt sonika en burk med Radar - insektsspray - och så fick all humle sig en omgång.
Det blev som massmord!
Hundratals vita små larver singlade till marken och jag fick förfärligt dåligt samvete!
"Jaså, du av alla ägnar dig åt kemisk krigsföring ...!" sa pv.
"Ja, just det ...", sa jag.
Och ja, jag har liiiite dåligt samvete, men bara lite.


Vid halv niotiden går jag ut och tittar vad käre sambon har för sig.
Jo, han plockar undan virke.
Mitt på gården står vedklyven - Guds gåva till alla män, stora som små -!
Häromdagen stod Erik, 13 år, och testade detta att klyva ved med hjälp av det här åbäket.
Den lilla vedhögen uppe i vänstra hörnet, det är Eriks arbete.
Och hela tiden, medan Erik förde spaken fram och tillbaka, så loooog han.
Det var nog en slags liten lycka.
Eller stor.


Halv tio ... ringer jag till Hallands Djursjukhus och bokar tid för kastrering av hanhunden Harry, han som två gånger på raken rymt hemifrån, sprungit tvärs över trafikerade kustvägen, allt för att komma i närkontakt med dalmatinern Elsa och labradoren Alice - båda två löper just nu -.
Ååå, så gärna han vill bli pappa!
Harrys husse tror att det är  h a n  som ska snöpas och blir kallsvettig och deprimerad bara vid tanken på vad som komma skall, då den tionde juli klockan 8.30 piiip.
Harry är ovetande och sitter just nu i nån slags löplina.


Halv elva prick .. bjuder grannarna Gun och Göran oss på förmiddagskaffe.
Sockerkakan är nybakad och underbar.


Halv tolv ... ser det ut så här i kakfatet.
Jag säger bara en sak: ära vare uppfinnaren av resårbandet!


Halv ett ... hänger jag ut och tar in tvätt.
Tittar in i växthuset, där temperaturen nu visar plus 34 grader.
För varmt, trots idog vädring.
Vi måste nog skaffa mer att skugga med.


Kring halv två ..., har jag duschat, tvättat håret och är nu snart klar för att moppa iväg till jobbet.
Först ska jag handla.
Inköpslistan - som är lååång -, ligger på köksbordet.

19 kommentarer:

Micke sa...

Det var det värsta.. om krigsföringen ;)

Sen rättade jag din länk med på EFIT-sidan då den du postat gick till junis tidigare inlägg.

Elisabet. sa...

Micke: oj då ... tur att det finns nån som har hand om hovet ,-)
Tack!

gunnar i vaplan sa...

Elisabet...!
Ingen mer kemisk krigsföring tack ;-)
Såpvatten går bra att använda eller så låter du dom vara så fixar naturen det på naturens villkor.

Elisabet. sa...

gunnar i vaplan: ja, ska jag stå med såpvatten får jag inte göra nånting annat ...,-)
Jag vet, det är hemskt.

Ariella sa...

Hej!
Förstår dig när det gäller larverna. De är inte roliga men vad ska man göra?
Hehe, minns när jag själv fick klyva ved med en vedklyv i tonåren. Hade oxå ett flin på läpparna, så det är inte bara killar som kan va fascinerade över en sån grej :-)

Hanna sa...

Kikar tillbaka. Återkommer senare igen! ;)

Ulrika sa...

Ajaj Harry! Sånt frieri kan ju bli livsfarligt.
Max har inte visat nåt sånt intresse än, men han ska knipsas han med vid tillfälle.

bettankax sa...

Heja Radar...:)

Växthuset helt underbart!!

Manduzana stickar sa...

Men åh, vilken fin Harry du har!

Anna sa...

Här regnar det också.

Men det är rätt skönt faktiskt.

Mmmm... Kakfatet såg inte helt fel ut.

// Anna

susanne sa...

tack för besöket hos mig, mysig dag du har. kram

susanne sa...

tack för besöket hos mig, mysig dag du har. kram

Evas blogg sa...

Vilken vacker tunika du har!! Passar bra till din solbränna. När åker ni?

Tyglina sa...

Vilken lycka att ha sådana bakande grannar;)

Hanna sa...

Men ååååh, DET fikat! JA TACK! ;)

Anna sa...

Hej hej!

Inne och kikar på resten av din dag. Vilken härlig färg på tröjan.

// Anna

Cecilia N sa...

Jag gapskrattade när jag såg de båda kakfatsbilderna, speciellt ihop med lovprisningen av resår!

Kattis sa...

Vad vore livet utan resårband?
//Kakmonstret

Vonkis sa...

Ja, vad vore livet utan resårband ;-)