tisdag 28 januari 2014

En liten diamant! 


Från vännen Annika i Kävlinge kom i mitten av januari en alldeles underbar liten sak. 
En diamant.
En dvd-film med titeln Kinshasa Symphony, gjord av Claus Wischmann och Martin Baer.


Filmen har blivit liggande på bordet här intill mig, men igårkväll, totalt dödens slut på efter bara sex timmars arbete - och med överdjävulsk knäsmärta! - tog jag mig an den.
Det var som att ....., få en injektion av livsglädje rakt in i hjärtat!


Filmen, som är en dokumentär, handlar om ett antal människor som är med i en kör i Kinshasa, (Kongo) och som tillsammans övar för att uppföra ett verk av Beethoven och så får man följa körövningarna, men man får även ta del av några av medlemmarnas vardagsliv.


Det är bara så intressant!


Och aldrig någonsin har jag sett vackrare människor, såväl män som kvinnor!
Aldrig!

Nu har jag från England beställt ännu ett exemplar av filmen .., och den ska få bli vinst i Uppmuntringslotteriet - ett eget litet speciallotteri där den som tror sig tycka om en sån här film får vara med - så den inte bara blir liggande.

Tack Annika! säger jag igen.

7 kommentarer:

Dinah sa...

Jo, det är Kongo Kinshasa som officiellt heter Demokratiska Republiken Kongo - hur de nu har kunnat få det namnet. Konflikten i Kongo-Kinshasa är den värsta i världen sedan andra världskriget. Men trots att 5,4 miljoner människor hittills dött görs mycket litet för att få ett slut på stridigheterna.
Det är också i DRK som Panzisjukhuset ligger där min idol doktor Mukwege jobbar.
"

Doktor Denis Mukwege möter kvinnor som utsatts för fruktansvärt våld, rena tortyrskadorna och allt i spåren av den krigsföring som pågår när olika gerillor försöker kontrollera områden som är rika på mineraler och metaller.

– Skadorna är obeskrivliga, säger Mukwege. De hugger huvudet av maken och lägger det på kvinnans bröstkorg under våldtäkten, tvingar den våldtagna att sitta på glödande kol, kastar syra över underlivet, skär sönder brösten, värmer en plastflaska över öppen eld och kör upp den i slidan. Som regel utförs det inför öppen ridå och i vissa byar har så många som tre av fyra kvinnor våldtagits. Inga åldrar har skonats.

Doktor Denis Mukwege arbetar med att försöka återställa skador så gott det går och det är många gånger ett farligt jobb".

Anonym sa...

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2151&artikel=5720929
skulle kanske också ha lagt in en länk från när han gästade Lotta Bromé.

Elisabet. sa...

Dinah: jag säger bara en sak: huvva!
Det är så förfärligt att det är nästan ofattbart!

cruella sa...

Är filmen på franska? Jag funderar på om jag kan hitta den online någonstans...

Elisabet. sa...

cruella: ja, den är på franska .., annars finns den att köpa på nätet.

Dinah sa...

Jag säger bara en sak. Vilken tur jag har haft som är född i Sverige.

Elisabet. sa...

Dinah: det tänker jag ofta .., att man är född i rätt del av världen.
Men jag ska säga en sak .., i den där filmen, jag har aldrig sett så många leende människor samtidigt!