fredag 31 januari 2014

Igårkväll ...


.. .när jag bara blev piggare och piggare, ramlade jag rakt in i en film som jag till en början trodde var en dokumentär, ja, kanske rent av en serie?

Det handlade om en skolklass i Frankrike - i ett invandrartätt område - och så får man följa elever och lärare och allt utspelar sig antingen i klassrummet, på rektorsexpeditionen eller i lärarnas samlingsrum. Lite på skolgården också.

Jag trodde faktiskt inte mina ögon när jag upptäckte att det hela inte var en dokumentär, utan en helt vanlig film, må så vara att huvudrollsinnehavaren verkligen har arbetat (kanske gör det ännu) som lärare och själv har skrivit en bok om detta.

Filmen slutade klockan 01:00 och jag är glad att jag inte arbetar förmiddag idag.
Helt fantastisk var den .., vilka skådespelarprestationer!

Nu har jag beställt filmen; kanske - men bara kanske - att pv vill titta på den (men han kanske får nog av allt detta på jobbet ..?) sedan ska den få bli vinst i evighetslotteriet.

Mellan väggarna
Fransk långfilm från 2008.

I en fransk förortsskola förbereder sig lärarna för ett nytt läsår. Med högt satta ambitioner möter de sina elever, men det konfliktfyllda livet utanför skolans väggar kryper sig på. Läraren François försöker bryta den onda cirkeln och skapa ordning, men eleverna ifrågasätter både hans auktoritet och hans budskap. 
Regi: Laurent Cantet. 
I rollerna: Francois Begaudeau, Nassim Amrabt, Laura Baquela, Cherif Bounaidja Rachedi, Juliette Demaille m.fl. (Entre les murs) 

Här en recension av filmen.

Inga kommentarer: