fredag 9 maj 2014

En fredag i maj ...


Så här ser det ut i landet Halland och särskilt om man åker gamla kustvägen mot Falkenberg.
Nästan alltid är där ulliga, bulliga moln just ovanför åsarna och jag tänker varje gång att ååå, så vackert det här landskapet är! 

På vänstra sidan finns hästhagar och havet.


Tillbakavägen ..., förbi Steninge Kyrkby med vacker kyrka och kyrkogård och en liten skola där småttingar leker ute på skolgårdan ...,   och på skolans staket sitter ett anslag med spretig handstil: KÖR SAKTA! 

Och så bokskogsallén ner mot Steninge. 
I slutet av allén ser man havet.
Där svänger jag höger.


I Steninge blir det lunch hos friherrinnan och det är - för mig -, nästan pinsamt så generös hon är! 
Idag står hemlagad nässelsoppa på menyn och i brödkorgen ligger havrekex som hon själv har bakat efter sin mormors recept.
Om det var gott?
Gissa, två gånger.

"Elisabet, titta här på min hatt .., jag har tänkt bära den på söndag när det är åttioårskalas, men brättet har liksom böjt upp sig .., jag måste försöka fixa till det hela ...", säger friherrinan som i sin ljufva ungdom mätte 176 cm i strumplästen, nu har hon krympt sex cm i tvätten, men ändå .., långa kvinnor är ju bara så tjusiga i hatt, tycker jag. 

Ja, kanske korta också, så där som Drottning Elizabeth av England?
Själv har jag aldrig i hela mitt sextioåriga liv burit hatt (inte långklänning heller) och kommer nog aldrig att göra det heller, jag är mer bondgårdstypen som går med sjalett, men vackert är det - med hatt, alltså -, tycker jag.

Hur många av bloggvännerna bär hatt?
Har ni någon hattbild, så får ni mer än gärna mejla den, så kan vi ha hattparad här på sidan! 



3 kommentarer:

Jenny sa...

Inte hatt, men gärna keps eller basker! Dessvärre är min favoritkeps borta...

Bloggblad sa...

Ok. Det kommer. Jag älskar hattar, men bär dem alltför sällan. Har lagt mig med paddan nu (nej, jag menar inte Per) och har bilderna i datorn.

Anonym sa...

Missing people har skallgång i Haverdal lördag
https://www.facebook.com/MPSweden?hc_location=timeline