måndag 5 maj 2014

Ett foto i timmen .....
(vilket väl är det vanliga här hos mig .....,-)

Det är alltid hos Kattis som jag upptäcker att ahaaa, det är Efit idag!
Så blev det nu också.
Andra, som kanske varit mer alerta,  hittar ni här.

Förra gången orkade jag inte hänga med till slutet, men nu känner jag mig piggare och gör ett nytt försökDen något enjängda tillvaron får ni ha överseende med, men idag tänker jag faktiskt köra bil.
Å, sicken lycka!


Kring 8-tiden brygger jag mig dagens första kopp kaffe.
Zoegas skånerost är mums för en madame från Västerbotten.


Vid 9-tiden upptäcker jag dom där provrören som gömt sig under ett deklarationspapper.
För en tid sedan fick jag ett brev från Karolinska i Sthlm .., jag var slumpvis uttagen i ett forskningpsrojekt angående tarmcancer och nu är vi en hel drös med människor som helst ska lämna bajsprov i två rör och skicka iväg och så är vi med i forskningen.
Om jag säger som så .., så är jag glad att jag är kassörska och inte forskare.
I alla fall inte den här sortens forskare.
Och jag har ännu inte bestämt mig för att vara med.


Vid 10.00 har jag blivit varm i hjärtat av sidan 12 i söndagens GP, den där man frågar fem olika personer vad som varit viktigast i veckan för dem. I love it!


Vid 11.00 ....
På Instagram skriver jag så här: "Förökar Stäppsalvia. Vattnar. Pysslar om. Lyssnar till grannens outtröttliga robotgräsklippare. Räddar en humla undan Döden."


Vid 12.00-tiden tar jag siesta, kombinerat med träning.
Pressa-pressa-pressa knäet mot underlaget! 
Det är det svåraste av allt.
Om man inte sköter träningen, kan man bli patient på ortopeden, där nån slags apparat draaaaar ut muskeln. Det har jag ingen särskild att uppleva.


Klockan 13.00 piiiip .... tar jag mig en tallrik med havregrynsgröt (fiberhavre .., jo, jo) och till detta lite björnbärssylt och mjölk. Det är inte långt ifrån att man blir lycklig av sånt.


Klockan 14.00 tar friherrinnan med mig på en picknick, egentligen rakt ovanför Steninge.
Bilden gör inte naturen rättvisa - det gör den ju aldrig -.
Tänk er en lund med ekar .., vitsippor, backsippor .., blommande hägg och ja, och så en skymt av havet. Tänk er kaffe i termos och salami/ostmacka.


Klockan 15.00 .., bläddrar Lena i en flora från 1959.

d

Klockan 16.00 har jag bytt kamera och stigit in i den vackraste trädgård jag i hela mitt liv besökt.
Huset (eller husen) är gamla och naturfärgade (målade med järnvitriol) och överallt finns små rum och överallt vimlar det av Förgätmigej, gullvivor, tulpaner ..., rosenkvitten .., och längre fram på sommaren: rosor!  Här bor ett äldre par - kunder i affären -, hon är textilkonstnär och han författare, båda i åttioårsåldern.


Klockan 17.00 sitter jag hemma vid datorn och tittar på bilderna, som förstås inte alls gör det hela rättvisa. Ni kan ju fortsätta att tänka .., tänk er buxbomhäckar och upphöjda rabatter kantade av skifferstenar ..., så där lagom vildvuxet.


Klockan 18.00 tänker jag på nallebjörnarna som satt så prydligt i författarens arbetsrum.


Klockan 19.00 har jag diskat undan middagen och säger till pv att nu får han elda i pannan; jag håller på att frysa ihjäl! Och så berättar jag om Herr Författaren i det där vidunderligt vackra och konstnärliga huset, fast här står han utanför och beklagar sig över nitiska grävlingar vilka grävt upp mängder med hål på gräsmattan.


Vid 20.00-tiden ligger jag på soffan Ektorp och övar mig att känna igen olika ugglors läten.
Det går väl si-så-där.
Men berguven fixar jag.


Vid 21.00 ....., då tänker jag på textilkonstnärinnan som vi hälsade på idag.
Jag tänker på hur fantastiskt det är, detta att man framför sig i kassan kan ha människor som bär på de allra mest filuriga levnadsöden och särskilt gäller det många av alla dom som är äldre.
På väggen hänger några av hennes alster. Själva ateljén är ljuvlig.


Och slutligen,  just innan klockan är 22.00 ...., så sitter jag och tittar på bilderna från dagens besök i det gamla huset, det som var så vackert.
Taket, tänk er .., det bestod av  s k i f f e r p l a t t o r  lagda omlott!
Sten!
Och därmed tackar jag för mig för den här Efitomgången och tack Micke som fixade länken och tack till er som har tittat in och hälsat på.

18 kommentarer:

Majsan sa...

Visst är det märkligt hur saker och ting kan gömma sig... Jag tittar inom senare under dagen och ser hur Din dag ser ut.

Ha en fin dag.

Ruta Ett sa...

Här hade lappen om mammografiundersökning "råkat" komma under en massa andra papper. Naturligtvis var det för en vecka sedan. Hmmm...jag får nog ringa och försöka få en ny tid.

Anonym sa...

Har du stängt av värmen i växthuset? Och öppnat för solen? Då kan du Quizza med mig. Puss. Pv

Elisabet. sa...

Majsan: du är välkommen!

Ruta Ett: se där ..., det är mycket som kan försvinna under domi berömda högarna ,-)

Pv: allt gjort och du ska väl inte quizza på arbetstid, sånt kan inte kassörskor ägna sig åt!

Anonym sa...

Jag vaktar prov och är uttråkad.

Elisabet. sa...

Pv. då är du förlåten ,-)

annannan sa...

Och jag kan inte låta bli att se framför mig hur du tar fel och skickar de där ifyllda provrören till Skatteverket...

Hanna sa...

Havregrynsgröt är gott det! :)

Majsan sa...

Kikar inom igen.. Vilken underbar omgivning Du har där :)

Micke sa...

Flinar åt annannan här.. det vore nått det!

Jag tog mig friheten ändra din länk på EFIT-sidan med som gick till föregående EFIT-dag.

Petra sa...

Vackra blommor. Du ser ut att ha haft en bra dag trots allt.

Elisabet. sa...

Hanna, Majsan, Micke och Petra Linusson: tack för titten!
Och annannan .., då hade det nog blivit stora rubriker .., hotbrev från Halland!

Evas blogg sa...

Låter som en alldeles fantastisk dag! Visst är det underbart att komma till människors vackra miljöer? Man blir som upprymd.

Elisabet. sa...

Eva på Frösön: ja, verkligen! Jag har varit pigg precis hela dagen .., vilade en timme bara när jag kom hem, men känner mig ..., ja, just det: upprymd!

Jessica sa...

Vilken underbar dag! :)

Kattis sa...

Du ska absolut vara med i den där studien! Hur otrevlig själva provtagningen sedan må vara... Se det som en förmån, ett privilegie!!!

Hanna sa...

Vackra bilder!

Anna sa...

Klorofyll, provrör och nallar och fåglar och många trådar att hålla i! :D Eller i alla fall se till att dom inte trasslas i hop :D

Skoj att se din dag!

// Mvh Anna