tisdag 15 juli 2014

Göteborg tur och retur ...


Det börjar eländigt.
Först upptäcker vi att mobilladdaren i bilen inte fungerar och min Iphone är närapå halvdöd, i alla fall medvetslös och vi hade mer än gärna sett att gps:n fungerat och det hade även varit angenämt att kunna få kontakt med Äldsta Dottern med familj - hela surven befinner sig nämligen i Lilla Paris -.

Och knappt har vi konstaterat detta, så märker vi att höger blinkers där bak inte heller fungerar.
"Jaha, då får jag vifta med min högra arm genom fönstret ...", säger jag till pv.

I Björkäng fixar vi mobilladdaren.
Ny lampa till blinkersen inhandlas, men den fungerar ändå inte.
Rackarns!
Och så kommer regnet!

Inne i Göteborg säger jag till pv att "lägg dig i vänsterfilen!", men det gör han inte, han velar lite och vips, har vi kommit fel och irrar omkring ute i periferin och gps-röst-damen låter irriterad och säger att vi ska göra en U-sväng och jag får nästan migrän.
Men det löser sig och vi gapskrattar unisont när vi väl är framme och har parkerat och pv säger att "nu du Elisabet, var det nära att jag tog tillbaka frieriet!"

Jominsann, det är i bilen våra häftigaste diskussioner äger rum, men vi blir vänner lika fort.

Spelare i Kim Källström Cup. Dom röda från Danmark, dom svartklädda från Karlstad.

Jag verkligen älskar idén med Gothia Cup! 
(Klicka gärna på länken, man häpnar över hur många olika nationer som deltar!!)
Detta att barn och ungdomar från hela världen kommer samman och spelar matcher mot varandra och lär sig umgås och hela alltet; jo, jag tror verkligen att det här - om nånting - är ett fredsprojekt!

Och sen finns ju Kim Källström Trophy Cup; en cup i cupen, där barn med utvecklingsstörning tävlar mot varandra. Alldeles underbart är det! I år deltar trettio lag från totalt tretton länder och fler står på kö och vill vara med! Och igår kom självaste Kim Källström och visade upp sig, kanske skulle han komma även idag.



Jag tror att det här är fjärde eller femte året på raken som vi åker upp och tittar på.
Här står till exempel ett gäng gossar från Indien!

Och vi mötte finaste Emil och Emma och deras pappa och när Äldsta Dottern sedan visade sig, ja, då visste harrys glädje inga gränser; det var nästan så att han kunde pinkat på sig av lycka!



Sen kom regnet.

Det regnade och regnade och regnade och paraplyet var för litet och vid fyratiden tackade vi för oss och susade iväg söderut .., pv blev plötsligt hysteriskt trött och jag övertog ratten och så småningom svängde vi in i Falkenberg och köpte en stavmixer (den första i mitt liv!) till Gunnars urgoda libanesiska soppa, den han bjöd på när vi var uppe i Jämtland .., och sen var vi ju nästan hemma och nu är det min tur att vara hysteriskt trött och jag tänker på att Äldsta Dottern sa att jo, hon hänger på till London i september .., (AP och Micke kommer också) och det gjorde hjärtat så glatt .., tänk, vi ska titta in i akutväntrummet på Kings College Hospital och lämna nåt gott fika, eller i alla fall ta en bild .., för ååå, så vi har sms:at var gång vi tittat på programmet!

Nu får jag bara inte glömma att boka ännu en biljett till konserten i Hyde Park.

Så har den här dagen varit.
Och nu ska jag lägga mig raklång och lyssna/titta på Allsång på Skansen.
Fast så värst mycket allsång är det inte numera.


8 kommentarer:

Anonym sa...


Vad skönt att bilen krånglade nu när
Ni bara skulle ut och åka till
Götet.


Kram Friherinnan.

Rexxie sa...

Frieriet?

Har det friats utan att vi har fått reda på det, eller är det bara jag som har missat det?

:-)

Elisabet. sa...

Friherrinnan: ja, det var skönt .., men nu måste vi fixa det! Vilket elände att inte ha blinkers!

Rexxie: det är mycket som händer utan att bloggvärlden får veta det (är det????).

Rexxie sa...

I mitt fall händer det massvis, men i ditt fall trodde jag att det mesta var offentligt...

Grattis i alla fall!

Elisabet. sa...

Rexxie: vi tar det inte så allvarligt .., han har friat flera gånger :)
Nån gång ska vi gifta oss.

Rexxie sa...

Jaja, med foppatofflor på stegen är det kanske bättre ju fortare det blir av...

Ruta Ett sa...

Gothia Cup är härligt. Många i stan ondgör sig över trängsel på spårvagnar, bussar och fullt på Liseberg, men jag tycker som du. Det kan bara komma gott ur det!

Elisabet. sa...

Rexxie: :)

Ruta Ett: precis!