onsdag 8 oktober 2014

Ännu ett bord ...


Nu hos friherrinnan i Steninge som dagen till ära bjuder på sopplunch.

På bordet (jag tycker verkligen om stora matbord, det inser jag tydligt!) står den här blomman och påminner alldeles omåttligt om min barndom.

I köksfönstret hemma fanns då, på 60-talet, ofta sån här spretblommor och jag tyckte egentligen aldrig om dem .., men mamma gjorde det uppenbarligen.

Nu, femtio år senare och mer än så, kan jag tänka att .., ja, men ganska fina är dom ju ändå.

I varje fall i solbelyst skick.

(Och ja, jag vet blommans namn .. men den är så bökig att stava till, så den får kallas spretblomma).

Ps. Ser nu att man kan kalla den för Kornettblomma, ja, men det förenklar ju det hela! Ds.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Kornettblomma på svenska! :) ellem

Bert Bodin sa...

Men det är ju en vanlig streptocock .... eeh streptocarpus.

Ruta Ett sa...

De är så fina så länge som de blommor, annars tycker jag de är förskräckligt fula!