torsdag 27 november 2014

Gårdagens utmaning ..., "kolla, här jobbar jag!"

Fine Peter som nu slutat och arbetar på Hemköp i stan.

Ja, inte i charken, men väl i lilla Hemköpsbutiken Ankaret i Haverdal.

I hela mitt liv har jag varit affärsbiträde eller kassörska.

Jag har varit frukt, - och gröntansvarig, textat skyltar, suttit i kassan, sommarvikarierat lite i charken,
varit kassaledare och fixat kassascheman, haft och har hand om frimärksbeställningen (det roligaste av allt nästan!) och så är jag i mejeriet och kollar datum och varannan tisdag beställer jag mejerivaror till kommande torsdag.

Det är mitt yrkesliv i ett ett nötskal.

Om det är ett trivsamt yrke?

Ja, alldeles omåttligt!

Man träffar enormt mycket människor .., äldre och yngre, turister och säljare, småttingar och tonåringar och det är förstås det allra bästa med jobbet.


Underbar arbetskamrat på 80-talet: Ella Grundberg på Ica Nilahallen i Malå.



Och ljuvlig liten kund här i Haverdal .., hon som dagen till ära fått hål i öronen och så glatt
visade upp allt det nya!


Pågenförsäljaren från tiden i Ystad som nu dök upp här i lilla Hemköpsbutiken.


Och man kan få besök av en före detta alltid så vänlig arbetskamrat
Numera är han - som heter Fredrik - också hemköpare, men i Lund.
Har någon av er som läser här vägarna förbi i den butiken, så hälsa från Bettan.



Ica Nära i Ystad .., i tretton år blev jag där.
Nästan som ett andra hem.
Fem ägare hann jag med under alla åren.
Jo, jo, det tar på krafterna att ha bloggmadamen som anställd ...


Och man kan få teckningar av kunder också ....



Det här yrket har låg status i vårt samhälle, men jag kan ärligt säga att jag känner en väldig yrkesstolthet som jag försöker att överföra när vi får nya, unga sommarjobbare.

Vad man än sysslar med, ska man försöka att göra det så bra som möjligt, det tycker jag.

Och utmaningen kom härifrån.

Inga kommentarer: