torsdag 12 februari 2015

mango och papaya


ligger på soffan i fosterställning
fryser
iskalla händer

nelly ovanför mig
och harry vid fötterna

från fönsterblecket hörs småfågelpick
solrosfrön som ska tas sönder
pick-pick-pick

känner mig trött och slut på

då ringer telefonen
ett låååångt nummer
jag tänker att det är en försäljare

det är det inte
det är AP som ringer från Ghana
hon - mellanbarnet -
hon som alltid längtade hem när hon var liten
som inte hade så lätt för att sova borta

nu är hon i afrika
lååångt hemifrån
och ska just köpa sig en mango
men det blir en papaya

en liten stunds prat blir det
mest om nelly

efteråt är jag pigg

3 kommentarer:

AP sa...

Om Nelly och om ja...Nelly ;) Skönt att du mår bättre :)

Kattis sa...

Då finns det hopp, för min lilla sparv!

Elisabet. sa...

AP: verkligen!

Kattis: det kan jag lova dig att det gör .., hon var så harhjärtad som lillflicka .., vi fick hämta henne från Luleå och från ett ridläger och från Lycksele.
Och hon var rädd för nyårsraketer och säkert för mycket annat också ,-)
Men oj, vad hon vågar numera!