onsdag 18 mars 2015

Ännu flera bilder ...


Har jag nånsin sett så vackra kvinnor - om än oftast bakifrån -?
Vilken resning!
Just den här modellen på klänning sydde min mamma upp när hon bodde i Bolivia och just såna skulle jag gärna ha själv ..., hoppas att jag hittar några när vi väl är på plats!


Men sen kan man ju liksom bara ta nattskjortan, en hatt och ett par turkosfärgade skor och sedan promenera iväg ., glad och förhoppningsvis lycklig.


Marknaden i Kumasi .., jag tror att det är därifrån bilderna kommer.


Titta, så finurliga klänningshängare, där bysten framhävs och då  ser det ju mycket trevligare ut.
Eller ..?
Jo, det tycker jag nog.


Exponering direkt på gatan .., ja, det går det med.



En herrekipering kom med också .., och en vältränad ung man i bruna byxor.


När jag igårkväll chattade med Maria, så skriver hon att det här med besöket i barnhemmet utanför Kumasi, det var nog det som helt klart har gjort mest intryck.
Och hur otroligt glada barnen var!
Som lilltösen som håller Malin i handen ., med skorna på fel fot och så fin i sin klänning!



Och glada småskitar som värmer frusna hjärtan!



I skolsalen ....


Och så här kan ett delar av ett skolkök se ut.
Såväl Maria och Malin bjöds på lunch som visade sig bestå av en slags rotsak + en underbar gulaschgryta - modell STARK -, berättade Maria. Allt jättegott!



Skafferiet ...



Skolmatsedel finns förstås ....



En tid innan det var dags att resa till Ghana, startades en insamling i Väsby .., och Jonas Nyberg - som tillbringat månader på barnhemmet -, kom med förslag på vad som behövdes.
Det är inte svårt att se att fotbollsföräldrar ställde upp med skor och annan utrustning och mycket annat kom med.

Allt ska delas ut portionsvis.
När jag såg bilderna kom jag osökt att tänka på mamma, förstås.
Hennes tillfälliga besök hemma i Malå renderade alltid i mängder med banankartonger i vår källare .., det kunde vara åttio kartonger, fyllda med kläder, skor, glasögon, ja, allt möjligt!

Den där glädjen att dela med sig - inte bara av glädje -, utan av mer jordnära saker som verkligen kan förändra människors tillvaro .., tänk, vad den betyder mycket!


Att få titta på film i Malins mobil .., se hennes barn åka skidor .., ååå, så spännande!

Nu återstår bara idag och i morgon fredag, sedan bär det av hemåt för töserna.
Redan i morgon susar AP iväg till Sverige .., på lördag tar hon bilen och kommer hit och hämtar Nelly för en dryg veckas älsklig samvaro med matte på Ekerö .., åååå, så vi ska sakna henne!

Och än en gång säger jag: tack Maria och Malin för att jag så generöst får norpa bilder som ni tagit!





4 kommentarer:

Ulrika sa...

Man blir så glad av bilderna!! Det är annat än sura svenskar. :-)

Vilken glädje och öppenhet!

Elisabet. sa...

Ulrika: om vuxna är så mycket gladare än svenskar, därom tvivlar jag lite .., men M säger att så här glada och spralliga ungar, ja, det ser man iaf inte hemmavid. (Men jag tycker nog inte att svenskar är sura egentligen, man får bara dra igång dom lite ,-)

Ruta Ett sa...

Det är så roligt och intressant att få följa deras resa och se deras fina bilder!

Evas blogg sa...

Jag blir så glad över alla färger. Jag är säker på att du kommer att hitta många fina klänningar att köpa. En sån modell som den rutiga, en sån skulle jag också vilja ha (fast inte rutig). Kroppen kanske försvinner lite i den :) Och den ser väldigt skön ut.