torsdag 23 november 2017

Bästa dagen ...


Ja, ni har ju läst om det hundra gånger minst, hur roligt jag tycker att det är med varannan torsdag när jag har förmiddagspass från kvart i åtta till ett.
Här är klockan nästan på pricken åtta; då har frukt-och-grönt-chauffören kommit från Helsingborg med sina varor! Han är först ut av chaufförerna och brukar alltid skoja med Erik som är fruktansvarig (även kolonial när Joakim är pappaledig) om vem av dem som är mest  i tid.


Strax efteråt dyker chauffören från Östras bageri upp.
Han heter Kjell, är femtiosju år (tänk, att män så ofta drar sig för att säga hur gamla dom är ,-), Kräfta och storebror.Och jag har sagt det hur många gånger som helst: chaufförer är ett himla trevligt släkte! Så lättsamma och sympatiska!


När jag tar hand om brödet (vi har bonuskundträff och då är där en kvinna som bjuder på smakbitar från Östras - inte enbart bröd, utan även lite kondisbitar -) passerar jag ideligen delikatessen där Pernilla gör i ordning inför dagens äventyr.

"Titta Bettan, man blir ju bara så lycklig .., titta så fint Carolina frontade igårkväll!" säger hon lyriskt.
Jo, så är det verkligen.
Jag tror nog att Carolina Grimberg borde få frontningsmedaljen av största storleken.

Det blir en sååå bra förmiddag!
Allt jag vill hinna med hinns med och bara detta är så ljuvligt!
I vanliga fall - under kvällarna - är det tvärtom .., så mycket man vill, men så lite man hinner.

Vad gör man då under fem timmar?
Jo, följande:
  1. Man ... tar emot brödleveransen .., fyller på med lussekatter, donuts och munkar.
  2. Tar emot mejerileveranser från Arla och Wapnö .., gör fint i mejerikylen, tar ut tomma backar.
  3.  Gör i ordningen frukosten vid 9-tiden och fikar tillsammans med Erik och Pernilla.
  4. Löser av den som står i kassan
  5. Tar emot REK och varubrev och fördelar i lådor och hyllor.
  6. Räknar kassorna
  7. Gör datumkoll bland mejerivaror, typ ost, juice osv.
  8. Skriver tre stora skyltar, två om nedsatt pris på bensin/diesel, en om bonuskvällen.
  9. Tvärkollar hur det är med frimärken .., nej, inget behöver beställas.
  10. Fyller på med Proviva och laktosfria mejeriprodukter
  11. Fixar brödvagnen så slipper kvällspersonalen den biten.
  12. Rengör pantmaskinen - räknar med många kunder och ont om tid för sånt ikväll -.
Ja, sen är klockan ett .., butiken fylls av kunder som vill handla billigt .., se där, borta vid bananerna står friherrinnan och hojtar och frågar var Sharonfrukterna håller hus, dom som kostar 1:-/st och det visar sig att dom står staplade i lådor en halvmeter ifrån madame Wattsgård.

Och jag åker hem och känner mig sååå nöjd med dagen.
Tar ut hundarna i hällande regn .., går en lååång promenad och Nelly är sprallglad och om några timmar är vi bjudna till ovan nämnda friherrinna på middag och  nu, när klockan är fyra minuter i fyra, är det becksvart ute och jag tänker att jag kommer säkert att sakna allt det här, när jag väl blir friherrinna.



2 kommentarer:

Anonym sa...

Nej då. Då får du så mycket annat att hitta på

Friherrinnan

Elisabet. sa...

Friherrinnan: jo, jag tror absolut att jag kommer att sakna det jättemycket. Risken är väl att man blir totalt förslappad här hemma. Du har ju aldrig längtat tillbaka och tyckte inte heller att det var roligt sista åren. Det är tvärtom för mig. Jag har aldrig trivts så himla bra i en affär och med kunderna, arbetskamraterna och cheferna, även om det finns dagar som är mindre trevliga.
Jag är övertygad om att jag pinkar på mig av glädje om man blir inringd ,-)