lördag 15 oktober 2022

Lördag .....


Ljummen luft. Daggvått gräs som under dagen torkar upp och jag tänker att i morgon, ja, men i morgon ska det bli av att klippa gräsmattan!

Tar Harry på sedvanliga rundan (borde byta rundor dagligen - bryta mönstret -  men det glömde jag!) och upptäcker J som plockar ner äpplen från det stora trädet. 

Han har en finurlig - uppenbarligen hemgjord - "håv", med vilken äpplena av sorten Belle de Boskoop tas ned. 

Vi pratar om väder och vind och jag blir glad när han säger att jag "är fin i håret". 

Vi pratar också om hans strålbehandling och konsekvensen av denna ..,  och om oro och rädsla. 

Om utgången av valet talar vi däremot inte. 

Under tiden har pv tagit bilen och kört till Glommen och båten som nu står inomhus, skyddad för väder och vind. På hemvägen handlar han extremt frodiga broccoli, samt röd,- och blomkål, allt hos Ugglarps Grönt.


Det är en fin dag.

Marken är alldeles gul av nedfallna björklöv. 

Aldrig tidigare har jag tänkt på hur mycket dessa påminner om Malå och alla björkar som stod på ömse sidor av Ringvägen! 

Domänverkets kontor på samma gata hette - i alla fall på sextitalet - Björkbo - och då förstår man ju. 

Och jägmästarens tomt var översållad av björkar!

På Domänverkets garagevägg satt i min barndom en slags fågelbur av trä och där fanns en KORP! 

En levande korp! 

Hur kan detta ha gått till? Har jag bara drömt det hela?

Och nere mot sjön, i höga björkar, kunde man vintertid se stora sällskap av orrar sittandes uppflugna i trädtopparna. Vi såg dem vårt köksfönster.

Och i Domänverkets garage stod en vessla - en slags bandvagn - som kördes av farbror Olle. Det hände att vi barn fick hoppa upp i vesslan och så körde Olle upp och ner för den ganska branta slänten ner mot isen. På morgnarna kunde man ställa klockan efter denne man .., några minuter innan sju kom han gående, på väg till sitt värv. Kanske var han någon slags Domänverkets vaktmästare? Olle med fru Valborg och dotter Maria - med vilken jag för övrigt var klasskamrat - bodde fyra hus bort från oss, alldeles nere i kurvan. 

Allt detta kom jag att tänka på när jag idag promenerade bland alla björklöven.

4 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Leöövly!

Anonym sa...

Ja, det kan du tro! I morgon kanske jag ska räfsa löv/blad som ramlat ner från körsbärsträden. Dom tar sån plats. /Elisabet

Gunnel sa...

Minns också mängden av orrar i träden. Pampigt!

Elisabet. sa...

Gunnel: det är förunderligt så olika man minns! Det här med nedfallna löv kom min syster i Australien i alla fall inte ihåg och löven torde ha fallit även medan hon bodde hemma ,-). Men hon minns väl annat, sånt som jag själv har förträngt eller helt enkelt inte lagt på minnet.