fredag 19 maj 2023

Hemma igen .., DN:s Nutidsquiz och lite annat.

 

Efter att ha suttit i evighetslånga kö inför broöppning i Södertälje och därefter ännu längre köer efter en trafikolycka i närheten av Nyköpingsbro och så - sist av allt - en bloggmadame som totalt missade korsningen till Nissastigen (pv sov gott, det blev till att vända om någon mil), var vi så hemma vid sjutiden. 

Aldrig är väl vårt land så vackert, som i försommarskrud! Skir grönska .., blommande rapsfält .., maskrosor ..,  vilande kor och kalvar i hagarna .., lycracyklister i mängder och vattenglitter från små eller större sjöar. 

Men vilka underbara dagar vi har haft! 

Kom hem till äppelblom och ovanligt sen välkommen-hem-middag hos Eva och den halvlånge, nu på plats i Haverdal. 

När Eva (liten och tunn) stod vänd mot spisen - iklädd sin gröna sportväst - kunde man tro att hon var sjutton år, i stället för snart åttio!


 

Häpnade över hur det formligen hade exploderat i rabatterna

Oj, vad allt har vuxit och ändå har det inte varit särskilt fint väder här hemma. 

Planen är att köra till Varberg i morgon och köpa plantor .., aldrig har jag haft finare blommor än de jag köpt där på Torget. Billiga är dom också! 

Som synes har familjen Ormbunke/Bräken fullkomligt tagit över i rabatten. Nu ger jag nog upp .., slutar att jaga alla skott som tittar upp .., och testar och ser vad som blir av det hela. 

Om inte annat är det himla vacker grön färg på bladen! Nästan lite limefärgade.

Bilden. Inne i Eva och makens badrum, sitter den här inplastade teckningen på väggen. Jag ÄLSKAR den! Det är deras barnbarn Karin som står som konstnär och det var flera år sedan .., nu är hon ganska nyss fyllda tolv. 

Nutidskrysset gick förvånansvärt bra, trots att det varit skralt med nyhetsläsande under kvällarna i Väsby. Såväl pv som jag själv hade 9 rätt av 10. Båda hade fel på fråga 6 (Världen).

Sämre på orddelen: där hade jag 9/12. Pv har nog inte gjort sitt, men torde ha fler rätt. 

Så var det med det.

14 kommentarer:

Gunnel sa...

8 rätt av 10. Fel på vindkraft och generös man. Orddelen 11 av 12.

Turtlan sa...

Nu… 6 av 10 rätt på nutidsfrågorna. Inget hurra för.
Men fick 11 av 12 på ordfrågorna. Hurra! Sista frågan hade jag nytta av mina små kunskaper i ”latin”.

Kristina sa...

Rabatten är ju intressant - frodig o innehållsrik! Fin! Nutidsorienteringen 9 rätt (jag tar mig) o ordkvisset 12 rätt.

Babsan sa...

9 rätt hockeyfrågan kunde jag inte

Anonym sa...

Turtlan: nu måste jag kolla vad det var för fråga! / Elisabet

Anonym sa...

Kristina: Är du den Kristina som skickade mig tomatfrön? I så fall: du skulle se så frodiga dom är nu!! 💚/ Elisabet

Anonym sa...

Babsan; Det svaret kan jag av en enda anledning, det låter som landskapet där jag nu bor …,-). / Elisabet

Anonym sa...

Gunnel: vindkraftsfrågan är hett debatterad här .., då förstod man ju! ,-) / Elisabet

Kristina sa...

Den Kristina, som skickar tomatfrön, är jag icke. Däremot en Kristina, som bor i Småland sedan långliga tider (57 år), ursprungligen från Norrbotten. Hade gärna skickat tomatfrön till dig, men den andra Kristina hann före. Läser din blogg med stort nöje! Nästan den första jag loggar in på varje dag, lika viktig som morgontidningen (Smålandsposten).

Anonym sa...

Kristina: så rart av dig att svara! Och så glad du gör mig! TACK! Var från Norrbotten är du? Luleå? / Elisabet

Bert Bodin sa...

9 av 10 och 11 av 12 får väl anses godkänt. Däremot kan jag tycka att två svar är möjliga på mödosam: tröttsam och tillkrånglad.

Men jag svarade rätt där i alla fall.

mossfolk sa...

Jag tycker att det är fint med ormbunkar. Kanske inte om de får ta över alldeles, men funderar faktiskt på att ha ormbunkar ihop med hortensia i en kruka på altanen…

Elisabet. sa...

Bert Bodin: håller med, angående betydelsen av av mödosam.

Elisabet. sa...

mossfolk: ja, dom är fina! Så vacker ljust gröna, men senare på sommaren är det inte fullt lika vackert. Nåja, vi får se. Jag t e s t a r.