onsdag 5 juli 2023

Lyssnar till nyheterna .... 

Det är nästan så man dånar: TRE nya ansökningar om att bränna religiösa skrifter har lämnats in! 

Lyssnade och tittade igår på en debatt mellan Thomas Bodström (en gång justitieminister i en s-regering) och Ivar Arpi. Thomas Bodström menade att för rikets säkerhet så borde det bli avslag för dessa koranbränningar och jag håller helt och hållet med. 

Om detta diskuterar vi ofta, pv och jag själv .

Hur långt får yttrandefriheten gå? Hur långt som helst? 

Om vi tillåter koranbränningar, tar vi då ansvar för följderna? 

Igår fick vi i morgonnyheterna veta att polisen ibland förlägger handlingar. Skulle det inte vara möjligt att förlägga alla dessa ansökningar? Ja, jag vet .., det är inte fair play, men det tycker jag inte att koranbränningar är heller.

Personligen tror jag att det är Ryssland som ligger bakom det hela .., ja, men så perfekt med sånt här spektakel just innan Turkiet och Ungern ska meddela beslutet om vårt lands deltagande i Nato.

7 kommentarer:

Gunnel sa...

Helt enig med dig om att polisen borde slarva bort ansökningarna. Att fler och fler dårar ansöker om att få bränna koranen eller någon annan religiös skrift blir bara löjligt och pinsamt för Sverige och följderna kan bli katastrofala.

Elisabet. sa...

Gunnel: Ja, det är precis så jag upplever det. Pinsamt.

WalkaboutSweden sa...

Samma här hemma.
Tänk vad dessa enstaka individer förstör för Sverige och yttrandefriheten.
(ibland tror jag att det är just det som är syftet...egentligen).

Suck!

Babsan sa...

Helt enig med Bodström och dig.Det är en skam för Sverige.Det borde totalförbjudas att elda heliga skrifter.

mossfolk sa...

Jag är för yttrandefrihet. Såklart.
Jag är mot koranbränning. Såklart.

Det kan vara så att det verkligen inte är mycket som jag håller med Erdogan om, men när han säger att brännande av heliga skrifter inte har med yttrandefrihet att göra, då håller jag med!

Den här amatördomaren anser att det är ren provokation, hets mot folkgrupp och att det dessutom påverkar landets säkerhet.

Elisabet. sa...

mossfolk: och att Linda in koranen i bacon innan man tänder på, så oerhört provocerande! /Elisabet

Elisabet. sa...

Walkaboutsweden och Babsan: Det lär vara fler kvinnor än män som delar våra åsikter. Undrar varför. /Elisabet