tisdag 29 augusti 2023

En annat tänk ...


Tänk .., att man skulle bli nästan sjuttio år, innan man kom på att allt inte behöver göras på en gång!

Så mycket som hinns med, om man tar små pauser mellan varven. Eller ännu bättre: längre pauser. 

Som idag .., då har jag dammsugit här nere, torkat golven (vilket inte innebär att mattorna tas ut), tagit mig an badrummet .., paketerat och frusit in färs .., tvättat bilen, rastat Harry ., vattnat i växthuset och rensat lite ogräs. 

När tröttheten tagit överhand - och det gjorde den mellan varven - har jag tagit sikte på antingen trädgårdsstolen eller den numera så skruttiga soffan Ektorp. 

Pv har städat bilen invärtes .., lagat till en långpanna med het lasagne (underbart god!), rastat Harry i omgångar, dragit upp soptunnan och spolat ur den och nu är han på körövning. (Jo, han har suttit vid pianot och övat också). Han vilar  i n t e  mellan allt detta, men så brukar han gå i säng före mig också. 

 Jag glömde säga att han i morse var med när Vivab-bilen kom för att hämta soptunnor, ja, det gällde områden där chauffören kräver större svängrum för att vända sopbilen; det tog tid.  Det här med Vägföreningen och att vara ordförande; det är långt mer jobb än man tror.

 När pv åkt in till stan, tog jag cykeln till stranden. Kvällsdopp på gång. 

Frånsett ett gäng kanadagäss vilka simmade så prydligt på rad, var jag ensam i vattnet. 

Längre ut såg jag två motorbåtar ge sig av och jag såg fiskespön och att det var två män i varje båt. Vita små fjädrar guppade i vattnet - som var grumligt efter allt regnande -  men det blev ett skönt dopp. På stranden en död säl och en trut som väntade på ett skrovmål, bar jag nu gav mig av. 

Nu sitter jag här i soffan med Harry intill mig. Han har gått Kvarntorpsrundan tillsammans med husse idag och den är lång och oj, vad han (Harry) har sovit efteråt!

 

Ja, så mycket på rad var det inte på bilden här ovanför. 

Men här .... 

I morgon ska jag skjutsa friherrinnan till vårdcentralen i Gullbrandstorp för borttagning av agrafferna och senare på eftermiddagen blir det middag tillsammans med Eva och den halvlånge. Ungefär så. 

Och i Ukraina krigas det och ännu inte utslagen Renfana finns i en vas här på rumsbordet och i Gokväll sitter underbare Martin Rörby och berättar om FN-skrapan i NY.

2 kommentarer:

Monet sa...

Några år till och ni kommer båda att inse att den här sortens dagsaktiviteter kommer att reduceras till MAX en om dagen. Eller också håller ni på så här och trivs med det, det vet man inte - har nästan helt med hälsan - den fysiska och mentala- att göra. De flesta 75+ tar det betydligt lugnare än ni och trivs också med det - städning, husdjurshållning, trädgårdsarbete, matlagning, renoveringar, hobbyaktiviteter som körsång, resor, segling och kultur reduceras automatiskt och blir mindre viktigt att klämma in i kalendern. Och man mår väl så bra för det!

Elisabet. sa...

Monet: men nu är det ju långt ifrån varje dag det hinns med så här mycket. Jag tycker själv att jag är en riktig latmask. Pv däremot tycks ha outsinliga mängder med energi - eller någon slags rastlöshet som jag absolut inte har -. Nåväl, man får vara glad så länge man orkar. Mina harrypromenader är inte alls lika långa längre - där går det inte.., men jag gör det jag kan.