torsdag 31 augusti 2023

Glommen, 31:a augusti 2023 ...


Glommen är som paradiset och ändå inget märkvärdigt. 

Fiskebåtar vid kajen .., en skruttig pizzeria - i alla fall skyltningen - män som står och pratar vid några av dom röda husen där det förvaras .., ja, vad? Fiskegrejor, kanske. 

Hela tiden hörs skrän från gäss och fiskmåsar vilka står i det grunda vattnet till vänster om fyren, men utanför bild. Fyren heter Morups Tånge.

Vi hämtar båttrailern som pv nu köpt och som ska köras till sin rätta hemmahamn. 

Det faller skyfallsliknande regn hela vägen hem och jag har haft sovrumsfönstret öppet och pv är inte glad. 

Men då, när vi körde iväg, var det strålande solsken.

Man kan fråga sig vad det är som gör att man tycker så mycket om hamnar?

Inte är jag uppvuxen vid en sådan heller. Vi hade ju bara ån och den var stor och vacker, men inget hav.  

Kanske är det att det så ofta pågår nånting i en hamn? Båtar kommer och går .., det fladdrar i linor och ibland doftar det fisk. 

I Glommen ligger fiskebåtarna på rad. Någon heter Simrishamn och vid sidan om den, på landbacken, står en röd Volvo 740 och den är gammal och skruttig och jag ser att sätena där framme lutar så mycket bakåt, så det måste vara som att köra liggande. 

En ung man pysslar med högtalarna i bilen (tre enorma sådana) och jag frågar hur han alls kan se nånting av vägen, jodå, det är inga problem, säger han.

2 kommentarer:

Tony sa...

Glommen ingår för det mesta när vi tar oss till trakten. Jag har som grabb minnen därifrån när vi campade runt Varberg Falkenberg då skulle min far åka till Glommens hamn ock köpa rökt fisk (böckling) eller annat som kom in med fiskebåtarna.

Elisabet. sa...

Tony: Det kan jag tänka mig, ni har ju egentligen mycket närmare till kusten, ja, än i alla fall jag själv tänkte på förr.