onsdag 9 augusti 2023

Nionde augusti ...

Här och nu.

Pv skriver mejl till Vägföreningens medlemmar (199 st) angående vändplatser för sophämtningen .., allt medan jag tittar på en SVT-dokumentär som handlar om Kerstin Ekman. 

Det var ett tips från Eva Grelsson (f.d. Eva på Frösön, numera Rödön), men den är filmad med så många rörliga närbilder, så där så att jag har svårt att fästa blicken och tappar så småningom styrfarten. 

En lagom liten eld brinner i kaminen. 

Regn och blåst ute. 

Ser fram emot dagens Sommarpratare, SVT:s Bert Sundström. Den mannen skräder sannerligen inte orden när han rapporterar från Ukraina. 

Nu har pv tagit paus i skrivandet och säger att "ja, det vore ju inte dumt med lite elvakaffe ...?" Han har tagit Harry på promenad i ruskvädret och i tre dagar - kanske två - blir det min tur med promenaderna, då han i eftermiddag tar tåg och buss till Skärhamn för att segla hem båten. Som sällskap har han sin bror och en gemensam bekant. Thomas, Tommy och Thomas. Kanske var dessa namn de mest populära i Småland på 50-talet?  

Sigge har lämnat uterummet och väljer nu att ligga inne på soffan Ektorp. Allra mest nöjd blir han om min ena hand får vara huvudkudde. Det får den, men inte så länge. 

Min mjuka sticketröja har jag själv lagt dit; själv bryr han sig nog inte. Jag tänker att det blir mjukt och skönt. 

 

9 kommentarer:

WalkaboutSweden sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Barbro sa...

Minnen (när jag läser din text).

Pappa brukade säga till mamma: Britta, nu skulle det vara gott med en kopp.
Med andra ord, han gjorde ingenting när det gällde "köksavdelningen".
När mamma dog så tänkte jag att, hur skall detta gå - nu får vi ställa upp och hjälpa honom.
Helt plötsligt gjorde han då allt. ;)
Lagade måltider (på sitt sätt), det var det ena och det andra som hamnade i grytorna.
Vi stod med "tappade hakor" och förundran i blick.
På de 10 år som han levde efter mamma, så tror jag att han ringde EN enda gång och frågade om nåt som hade med matlagning att göra.
Alla kan! Om de blir tvingade.

Tänk vad ett inlägg kan göra att man reser tillbaka i tiden...
<3

Elisabet. sa...

Barbro: Underbart! Och ungefär så var det med min pappa också och när han blev pensionär arbetade ju mamma fortfarande och då blev det nog annorlunda. Men .., såg jag honom någon gång laga mat? Kokade gröt, jo, men någon riktig middag? Tveksamt. Med pv är det raka motsatsen. 😉 Tack som delade med dig, Barbro! ❤️ /Elisabet

Elisabet. sa...

Barbro igen: Nej, pappa började inte som pensionär att laga middagar, men upptäckte hur mycket arbete mamma hade haft - med heltidsjobb och hemmet -. Han fick vara tre år att leva pensionärsliv, kanske hade det blivit bättre om han fått träna. Heja din pappa! ❤️

Tony sa...

Test av kommentar.

Anonym sa...

❤️
B

Tony sa...

Test.

Turtlan sa...

Om de blir hungriga längs segelvägen hem så finns det ju ett ställe med många recensioner på en viss ö 😉😉😉

Elisabet. sa...

Turtlan: Den berömda restaurangen lär vara på upphällningen nu, skriver GP. Härligt! / Elisabet