Hej,
Det bästa i veckan för mig (och maken) var att vi
fick våra försenade julklappar, varsin Iphone 5. Här ligger min vita (till
skillnad från makens svarta) i sin fina ask och sen försiktigt upplockad
tillsammans med snabbguiden som hälsar ett glatt Bonjour. De kom direktleverade
till huset efter att ha beställts på nätet via Orange (franska motsvarigheten
till Telia)
Vi visste att vi skulle råka ut för "teknostress"
vid konfigureringen, i synnerhet som en del av materialet var på franska. Att
skriva ut manualen på svenska från nätet visade sig oöverstigligt. Alldeles för
många sidor - man får läsa på skärmen istället.
För makens del visade det sig helt omöjligt att få
fram ett sk. Apple ID och det slutade med långt samtal med svensk support som
ledde oss hela vägen genom olika inställningar. Trots detta visade det sig att
vi varken kom ut på nätet eller kan ringa. Så antagligen var det fel på
telefonen trodde den svenske trevlige supportkillen. Bara att ta sig till
närmaste försäljningsställe här och be dem kontrollera. Usch, just det man vill
undvika. Unga stressade människor som pratar franskt teknikspråk som en
kulspruta - inte roligt alls.
Under tiden fungerar våra gamla telefoner (som
verkligen behövde bytas) och vi får ringa på dem en vecka till. Håll en tumme
att allt i cyberspace fungerar sen! Fram till dess är det stor glädje, dock
något grumlad av strulet.
Hälsningar från Monet.