fredag 7 november 2008

Och så blev det afton den andra dagen ..



Faktiskt kan man tro att julruschen redan har börjat eller kanske är det allt som ska handlas inför Fars Dag
( i Malå säger vi "farsta", ungefär som förorten Farsta utanför Sthlm .., här säger man FarsDag, så där som samma melodi som skulle man säga Fars Hatt, men med extra betoning på det sista a:et och hela ordet hänger ihop., som när vi säger "vars dåå?") och vi har fyra kassor öppna och ibland tre och två av arbetskamrterna är sjuka och schemat får i all hast skrivas om.

Sista timmen har jag Lasse framför mig i kassan mittemot och han sitter där så lugnt och smajlar för sig själv.

Vi säljer adventskalendrar med godisinnehåll och Tindra Glögg med olika smaker och där finns dom som köper lussekatter från Pågens och hur många som helst laddar upp med julpepparkakor.

Och så kalkon och gås, förstås!

En gås väger nästan tre kilo, ibland mera ..,. och tar tid att steka i ugnen!

När klockan närmar sig fem, kommer den snälle Magnus och löser av mig.

Då blir jag kvar en stund och packar i varor till kunderna i några av kassorna och det är faktiskt ett sant nöje, för åååå, så glada dom flesta blir, speciellt ensamma kvinnor.

Och nu är jag hemma och lyssnar till cd-skivan med Skogens Ljud.

Tänka sig, att i mörkaste november flöjtar herr Koltrast i mitt vardagsrum .., allt medan Pelle jamar och vill ha kokt fisk som kokar på spisen!

Så har vi det.

Så är det här just nu.

5 kommentarer:

Monet sa...

Snälla! Kan man få veta hur man får tag i en cd med koltrastljud?

Vi är inte där än, vi trivs så bra i vår södra Frankrikehörn och just nu är alla vårfåglarna här och kvittrar på väg till Afrika.

Mycket konstigt: bofinkskvitter och höstfärger? Det blir liksom fel i hela kroppen.

Men jag VET att jag kommer att sakna mina paradisfåglar från skärgårdsön. Våra koltrastar. Var får man tag i en sån skiva att lyssna till när det blir som värst?

Lyckliga Grodan sa...

jag har koltrasten i min telefon..
och som alltid tänker jag på anngerd och dig..

skickade jag vattenskivan också??
annars ska jag göra det..
det finns både en som heter vatten och en som heter hav..

det är svenska naturljud som har gjort skivorna:

man kan köpa dem på cdon.com

Elisabet sa...

monet: ja, svaret får du här nedanför ..-)

lyckliga grodan: det finns faktiskt .., och det är HELT ÄRLIGT, inte ord nog för den glädje den skivan skänkte oss!

Du a n a r inte hur många gånger jag satte igång skivorna när jag var där .. såväl havet som skogen, men mest skogen, för det var ju där mamma kände sig hemma.

Och när du skriver "anngerd" ..,då blir jag så rörd, så rörd .., så rörd!

Lyckliga Grodan sa...

kram..
jag sitter på tåget på väg hem från södra småland..

där är det fint tycker jag..
grodmannen vill ju flytta söderut om några år..
vem vet..
kanske hamnar jag i en annan klimatzon..

mossfolk sa...

Två (!) koltrastherrar satt i en buske i parken igår. Men de var varken sugna på att sjunga eller vara fotomodeller. Kan ev ha berott på att den Lurvige hunden tyckte att de var väl intressanta, speciellt den som satt lägst :)