söndag 2 maj 2010

Ingelas smultronställe ...



"Åkej då, här kommer det.
Jag har egentligen tre smultronställen, eller fyra om jag räknar hemma.
De två första är avlånga och heter Malån och Vindelälven.
Det tredje är tämligen oavgränsat och heter skogen.

De här bilderna kommer alla från platser mellan Strömfors och samhället.
Jag väljer att visa några bilder från just Malån.

Den ån, som vår by ligger invid, är en viktig anledning till att leva just här.
Att få bo vid strömmande vatten (även om det är ganska spakt just genom byn) är en förmån.
Jag är glad att det aldrig blev något av den utbyggnad för kraftproduktion (fel uttryck förresten, kraft kan inte produceras, bara utvinnas) som planerades på åttiotalet.
Jag tror inte att vi hade haft fler jobb eller en annan utveckling av bygden om det hade blivit av, mycket marginellt i så fall och endast under själva byggperioden.



Jag och min familj älskar att vara vid eller på ån.
Fiska, bada eller bara finnas, som i söndags till exempel då vi bara satt med vårt fika i en solig backe och spejade efter vårfåglar.

Det är bara sommarbilder, kanske någon tidig höstbild, men ån är lika härlig alla årstider.

Hälsningar

Inga kommentarer: