söndag 6 juni 2010

Om vikten av ord - eller inte -.


På pv:s mammas begravning, håller jag ett litet tal.

Jag är omåttligt nervös innan det är min tur och efteråt, är jag alldeles darrrrrig i högerhanden och upptäcker hur kaffekoppen liksom skallrar mot fatet.

Just i det ögonblicket - då, sekunderna innan jag har pratat klart -, precis då, ser jag en kvinna vid bordet mitt emot och kvinnan ler så oändligt varmt mot mig och jag blir i den stunden så tacksam mot henne.

Långt efteråt frågar jag pv vem hon var?

Och jag försöker förklara .., så där att hon till utseendet påminner om Bettankax.

För en stund sedan, när jag är på väg från sommarhuset som ska tömmas och säljas, upptäcker jag en kvinna som ligger på knä och rensar ogräs vid sitt hus.

Så jag tvärstannar bilen .., backar tillbaka, vevar ner sidorutan och frågar henne om det var hon som var på Gunvors begravning?

Det var det.

Det var precis den kvinnan.

Och jag talar om för henne hur mycket den varma blicken betydde och hon lägger sin hand över min och säger att ..."det du berättade om henne, det stämde alldeles precis!"

Och jag tänker att ibland är livet faktiskt magiskt .., ibland finns det nån slags direktkontakt mellan människor och inte för sitt liv kan man förklara vad det är som händer eller vad det beror på?

När jag för en tid sedan berättade för en till mig närstående kvinna att vi, i Halland, hade haft så trevliga matgäster - rumäner var dom och han som inte kunde ett ord engelska eller svenska, ååå, han var så himla rar och fin -, då himlade kvinnan med ögonen.

"'Typiskt dig och hur kan du veta det, du kunde ju inte prata med honom?!" utbrast hon irriterat.

Jag brydde mig inte om att förklara.

För så är det, att det är inte alls alltid på det viset att man behöver ord.

Ibland ..., behövs bara en enda liten blick.

Ett leende.

Just så.

3 kommentarer:

Bloggblad sa...

Men ser du, jag förstår precis. Jag känner också alltid det där - att vissa ger direktkontakt, medan andra kan vara ganska uttryckslösa i blicken.

Elisabet. sa...

Bloggblad: just det! Och inte vet man alltid vad det beror på heller .., bara att Så Är Det.

Turtlan sa...

Stämmer så bra så!!!

Jag träffar dagligen nya människor i mitt jobb. Vissa känns bara ... ja ha...

Andra säger det ett litet klick på direkten.

Går inte att förklara vad det beror på men det är helt enkelt så!