lördag 3 juli 2010

Strandliv ..



Fyra timmar på stranden.

Jag sitter i solstolen och läser Elizabeth George som skriver så omständligt och jag kommer på mig med att längta efter det där enkla hos Torgny Lindgren.

Mellan varven svalkar jag mig i havet.

Småbarn skrattar och skriker .., det spelas boll ., ett helt sällskap med ledare och barn kommer från vandrarhemmet bara en bit bort ..., en vithårig man med svart t-shirt med texten MORFAR, kommer gående och håller en liten tös i handen ..., en mormor har tre barnbarn i släptåg och den yngste av dem, Gabriel, har fyllt år och berättar för de övriga vad han har fått i present .., det bästa var en motorbåt som kan köra i vatten!

Jag ler.

Och sonen ringer och meddelar att han - just då - har hållit sitt livs första förhör och jag dricker vatten ur en grön flaska och ser en sädesärla vippa bland ilandfluten tång.

Det är säkert trettio grader varmt och luften känns som i Grekland.

Inga kommentarer: