söndag 7 november 2010

Ännu ett söndagsfönster ...




"Detta är korfönstret i Uppenbarelsekyrkan här i Midsommarkransen i Hägersten.

Den ligger ganska nära där jag bor.

Det är en ful kyrka på utsidan - ser ut som en silo gjord av cement. usch.

Men insidan.... själva kyrkorummet är underbart vackert tack vare detta fönster och utseendet.



Rummet är "stämt" dvs byggd med en speciell design (syns lite av det på kortet) med tanke på att kunna fungera som en riktig musiksal - så att här framförs ofta konserter med körverk och orkesterverk.

Det är en fantastisk akustik i rummet.
De har även spelats in flera skivor direkt på plats - just för att ljudåtergivningen är så perfekt.

Önskar dig fortsatt skön söndag och passa bullarna så de inte blir brända.

Hilsen
Inkan."

8 kommentarer:

Christina sa...

Det var verkligen ett vackert kyrkorum!
Tack för den här bilden, jag har alltid undrat hur kyrkan ser ut inuti.

Bloggblad sa...

Där skulle jag vilja gå på konsert! Jag älskar både konserter och vackra kyrkfönster.

Cecilia N sa...

Någon gång ska jag ta mig dit och få se hur det ser ut/höra hur det hörs.

Elisabet. sa...

christina, bloggblad och cecilia n: jag har aldrig någonsin sett ens den minsta lilla skymt av den kyrkan! Inte heller har jag hört talas om den.
Men nu ..., och jag tycker att den, i alla fall av lilla bilden att döma, är vacker även på utsidan.

Anita sa...

Underbart vackert fönster! Jag har heller inte sett den kyrkan tidigare..

Elisabet. sa...

Anita: ja, visst var det vackert och tänk, så lite man vet eller .., så mycket man missar här i livet ,-)

cruella sa...

Det är jättefint att sjunga där, och även lyssna. Jag gillar hela kyrkan där den ligger på sin bergstopp i Aspudden. Mycket spännande arkitektur med ett välkomnande inomhustorg och olika nivåer där övriga församlingslokaler finns. Väl värd ett besök!

Elisabet. sa...

cruella: ja, det blir nog många besökare i den här kyrkan vad det lider ,-)

Jag hoppas verkligen få möjlighet att beskåda den från insidan.