måndag 20 december 2010

Avprickat ...



Kvarglömd inköpslista vid kassadisken i Slöinge.



Tanken är att jag ska besöka Lantmännen i Getinge.

Tjugo kilo fågelfrö står på inköpslistan.

Men i Getinge finns minsann ingen Lantmännen, den är nedlagd sedan länge.

En vänlig man i min ålder - granne till den nedlagda butiken - berättar hur jag ska köra.

"Jaha, till Slöinge ., nå, man får väl hoppas att jag hittar .., du vet, på väg söderut från Luleå visade det sig att jag var på väg mot Finland, åt rakt motsatt håll .., bäst det är hamnar jag i Göteborg innan dagen är tillända ...", säger jag.

Och mannen lägger sin hand på min arm och avfyrar ett så varmt och närapå helt tandlöst leende.

"Du ska se att det går bra ..", säger han.



Och visst hittar jag till Slöinge!

I bagageluckan lämpas nu 25 kg vildfågelblandning.



Sista biten hem går längs gamla kustvägen och just innan Ugglarp ser jag en hel drös hästar i var sin hage, ja, där är mängder med hagar och det gnäggas och frustas hejvilt!

Allra mest gnäggar den här prickiga filuren som tittar ut genom staketet!

Bara några kilometer därifrån tittar jag in till Västergård och köper färska ägg.

Och sen är det bara en liten bit kvar, så är man hemma.

Och se där .., där är pv som har tillbringat dryga timmen på skidor .,. han kommer kånkande på en bananlåda fylld med ved.

Ute faller snön.

Och detta är vad jag lyssnar till just nu.

4 kommentarer:

pralinen sa...

att Lilla gubben bor i landet Halland, det visste jag inte...

Mian sa...

Vilken gullig häst! En sån skulle jag vilja ha i julklapp :)

Elisabet. sa...

pralinen: nä, men nu vet du ,-)
Hjälp, så fin han eller hon var!!

Mian: nästan jag med !

Monica sa...

Härliga kort och så fin stämning säger Anna och jag med en mun